سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شفابخش و سلامتی

عوامل تحریک کننده و موثر بر آکنه

    نظر

عوامل تحریک کننده و موثر بر آکنه 

 

چه شرایطی باعث تشدید آکنه می شود؟

 

عادات ماهانه و قرصهای ضد بارداری در تشدید آکنه
بسیاری از دخترها و خانمها در دوران عادت دچار آکنه می شوند. در حقیقت پیدا شدن جوشهای آکنه علامتی است که نزدیک شدن عادت ماهانه را نشان میدهد. گرچه دلیل آن هنوز ناشناخته است ولی احتمالاً تغییرات هورمونی روی پوست اثر میگذارد. قرصهای ضد بارداری تأثیرات غیرقابل پیش بینی برروی آکنه دارند چون ارتباط زیادی با توازن هورمونی پیدا میکند. آکنه? بعضی از دختران در هنگام عادت شدیدتر می شود. زمانی مصرف قرص درمان آکنه محسوب می شد، ولی از آنجا که قرصهای ضد بارداری ترکیبی، از هورمونهای مختلف ساخته می شوند اثرهای یکسانی ندارند. از طرف دیگر همه? دختران آکنه ای یکسان جواب نمی دهند و برخی از آنها هنگام مصرف بدتر می شوند. و به این ترتیب دیگر قرصها به عنوان درمان آکنه تجویز نمی گردند و امروزه قرصهای شبه هورمونی ترجیح داده می شوند ، (صفحه? 97 را بخوانید). در هر صورت مصرف قرصی برای خانمهایی که بیش از 35 سال دارند توصیه نمی شود چون خطر اثرهای جنبی دارد. گرچه این خانمها جزو گروه اکثریت آکنه ای نیستند ولی بروز آکنه در آنها در هنگام عادت غیرمعمول نیست.
 
دختری  در هنگام بلوغ دچار آکنه نشده بود. برایش تعجب آور بود که در سن 35 سالگی حدود 10 سال قبل از هر عادت جوشهای دردناکی روی چانه اش ظاهر می گردید. این جوشها درست در هنگام عادت یا کمی قبل از آن از بین می رفتند. داروهایی که شخصاً، یا توسط پزشک مصرف می کرد کمک مؤثری به او نمیداد. اگرچه آکنه? چانه? خانم 35 ساله خیلی شدید نبود ولی در مورد آن بسیار نگران شده بود. چون فکر میکرد که موفقیت شغلی اش بستگی به ظاهر آراسته اش دارد، خودش میگفت انواع قرصهای ویتامین را امتحان کرده است. حتی با بی احتیاطی یک دوره درمان با نورآفتاب " را گذرانیده است. ولی جوشها هر ماه ظاهر می شدند.
درمان با قرصهای اریترومایسینه کمک مختصری کرد ولی کاملاً مؤثر نبود. سرانجام پزشک هورمون تجویز کرد که کاملاً مؤثر افتاد.
 
 لوازم آرایش 
کرمهای بازاری و مرطوب کننده ها آکنه  را شدیدتر می کنند،بخصوص اگر پوست با کرمهای بسیار چرب و سنگینی پوشانیده شود. اگر بخواهیم جوشهای صورت را با کرم محو کنیم، بهتر است از نوع طبی آن استفاده کنیم (مقالات دیگر کافه طب درباره کرم های نوع طبی بخوانید) تا آکنه را حادتر نکند. آکنه هنگام ناراحتی شدیدتر می شود بدون این که علت واقعی آن مشخص باشد. خانم ها  تصور می کنند خیلی خوب به پوستش می رسد در صورتی که نوعی مواد ارایشی به کار می برند  اکنه اشان را شدیدتر می کرد.
 
 
فشارهای روحی 
غالباً سؤال می شود که آیا میان «سیستم عصبی» انسان و آکنه ارتباطی وجود دارد؟ منظور از این سؤال معمولا اضطراب یا فشارهای روحی است. پاسخ همیشگی این است: اضطرابها و فشارهای روحی تمام بیماریها را تشدید می کنند. از جمله نقش حوادث رانندگی در بروز بیماریهای قلبی عروقی را میتوان مثال زد. البته آکنه با فشارهای روحی تشدید می شود. حتی ممکن است آکنه صرفاً همراه با فشار روحی به وجود آید، ولی منحصراً توسط آن ظاهر نمیگردد. غالباً دانش آموزان قبل یا در حین امتحانات دچار آکنه? شدیدتری می شوند. باید توجه داشت که اگزما "، پسوریازیس، سوء هاضمه و اختلالات روده ای" نیز در چنین مواقعی شدیدتر می شوند. واقعاً ارتباط بین  بیماریها و فشارهای روحی کاملاً مشخص نیست، ولی میتوان کفت که دفاع بدن در حالت فشار بخوبی زمان آرامش نیست.

عنوان مقاله :بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟

      تاریخ انتشار : 1396/03/26 
  • |
  •    بخش : دندان پزشکی

بعد از کشیدن دندان چه باید کرد؟

 

 مراقبت هایی که بعد از کشیدن دندان باید توسط بیمار رعایت شود:


- تا یک ساعت گاز استریل قرار داده شده در محل زخم را، بین دندان هایش محکم فشار دهد.


- تا چند ساعت دهانش را نشوید و تف نکند. تف کردن باعث خونریزی می شود. بهتر است آب دهان قورت داده شود هرچند کمی خونی باشد.


- دهانش بسته باشد و زیاد صحبت نکند.


- یک ساعت بعد از کشیدن دندان، بستنی بخورد.


- تا چند ساعت غذاهای سفت یا مایعات داغ نخورد.


- به مدت 24 ساعت برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکند. مکش ناشی از کاربرد نی ممکن است باعث شروع مجدد خونریزی شود.


- اگر بعد از یک ساعت، خونریزی ادامه پیدا کرد و یا مجددا شروع شد، یک گاز استریل یا چای کیسه ای مرطوب را در محل زخم بگذارد و با فشردن دندانها روی هم، حدود نیم ساعت دیگر آن را نگه دارد.


- در صورت لزوم داروی مسکن درد را بعد از برداشتن گاز استریل از روی زخم مصرف کند.


- از فردای روز کشیدن دندان، مسواک زدن سایر دندانها باید از سر گرفته شود. البته تا چند روز ناحیه زخم کشیدن را باید با ملایمت تمیز کرد. همچنین از فردای روز کشیدن دندان، دهانشویه کردن آب نمک یا محلول کلرهگزیدین (روزی دو بار بمدت یک هفته) برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبود زخم مفید است.


- پس از انجام جراحی های ناحیه دهان و لثه، لازم است بیمار علاوه بر موارد بالا، نکات زیر را هم مد نظر داشته باشد:


- بعد از اتمام بی حسی، درد مختصری در ناحیه جراحی شروع میشود که برای رفع آن باید داروهای تجویزشده توسط دندانپزشک را به موقع مصرف کرد.


- تا چند ساعت پس از جراحی نباید غذاهای سفت یا نوشیدنی داغ مصرف کرد. همینطور عاقلانه است از غذاهای پر ادویه یا آب میوه های ترش استفاده نشود. بجای آن بهتر است در چند ساعت اول شیر سرد مصرف شود که هم حجم مایعات بدن را بالا می برد و هم در ترمیم زخم کمک کننده است. همچنین مصرف نوشیدنی های سرد و غذاهایی مانند سوپ مفید است.


- تورم در ناحیه جراحی شده تا سه روز طبیعی است و بعد از شدت آن کاسته می شود. در صورت ادامه تورم یا همراه شدن آن با درد، ممکن است بانظر پزشک معالج، مصرف آنتی بیوتیک لازم شود.


- در 24 ساعت اول بعد از جراحی، برای کنترل تورم، می توان قطعات یخ را در کیسه فریزر قرار داد و بصورت متناوب بر روی پوست صورت در ناحیه جراحی قرار داد.


- آب دهان تا چند ساعت بعد از جراحی کمی آغشته به خون است. این موضوع بدلیل نشت کمی خون از موضع جراحی است و جای نگرانی نیست.


- برای جلوگیری از خونریزی و کاهش تورم، در هنگام استراحت یا خواب بعد از جراحی بهتر است با استفاده از دو بالش، سر را بالاتر از بقیه بدن قرار داد.


- فعالیت شدید بدنی یا ورزش سنگین را باید تا چند روز پس از جراحی به تعویق انداخت.


- تا چند روز بعد جراحی به هیچ وجه نباید سیگار مصرف شود. مطالعات علمی نشان داده کشیدن سیگار یک عامل مهم در افزایش شدت بیماریهای لثه است و مصرف آن باعث تاثیر منفی بر نتایج درمان های جراحی و افزایش احتمال عود بیماری می شود.


- خمیر جراحی قرار داده شده در محل، پس از چند ساعت سفت می شود و به عنوان پانسمان جهت محافظت ناحیه جراحی و بخیه از آسیب های احتمالی عمل می کند.


- یک هفته بعد از جراحی، باید برای خارج کردن پانسمان و بخیه محل جراحی به دندانپزشک مراجعه کرد.