سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شفابخش و سلامتی

کرمهای ضدآفتاب، متهم کمبود ویتامین D در کشور جدید

    نظر

کرم‌های ضدآفتاب، متهم کمبود ویتامین D در کشور  جدید

 

نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که ویتامین D‌ در صورتی که به میزان مشخصی مصرف شود می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند و زمانی که مصرف آن از این مقدار بیشتر و یا کمتر شود، برعکس عمل کرده و زمینه ساز بروز سرطان خواهد شد.

 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا،دکتر نیاز محمدزاده، استادیار دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مصرف ریزمغذی‌ها در ایران و سایر کشورها، گفت: این که آیا واقعا کمبود ویتامین‌ها در کشور شایع است یا خیر، نیاز به انداره‌گیری میزان ویتامین‌ها قبل و بعد از مکمل یاری در خون دارد.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده، کمبود ویتامین D‌ را یکی از دلایل بروز سرطان دانست و اظهار کرد: کمبود ویتامین D تکثیر سلول‌ها را افزایش و تمایز سلولی و آپوپتوز (مرگ سلولی) را کاهش می‌دهد و این امر زمینه بروز سرطان را فراهم می‌کند.

این محقق با اشاره به کمبود ویتامین D‌ در برخی از کشورها، خاطرنشان کرد: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D‌ تنها در میان افرادی شیوع دارد که کمتر در معرض آفتاب قرار دارند.

محمدزاده با تاکید بر این که در مطالعات انجام شده اثبات شده که کمبود ویتامین D‌ در کشور ناشی از حجاب نیست، اظهار داشت: ویتامین D مورد نیاز هر فردی که روزانه 10 تا 15 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیرد تامین می‌شود و کمبود این ویتامین در کشور به دلیل استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و مواد آرایشی است.

مجری طرح با بیان این که ویتامین D موجب کاهش بروز سرطان می‌شود، اضافه کرد: این امر این گونه نیست که هرچه ویتامین D افزایش یابد زمینه بروز سرطان کاهش می‌یابد؛ بلکه ارتباط میان میزان ویتامین D با بروز سرطان یک ارتباط «U‌» شکل است به این معنی که ویتامین D‌ تا حدی می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند و زمانی که از سطح مشخصی بیشتر و یا کمتر شود، برعکس عمل کرده و زمینه ساز بروز سرطان خواهد شد.

استادیار دانشگاه علوم پرشکی تهران خاطرنشان کرد: متخصصانی که در زمینه درمان و پیشگیری از سرطان فعال هستند بهتر است به میزان ویتامین‎های D‌ و E و سایر ریز مغذی‌ها در خون توجه داشته باشند؛ چرا که مقدار زیاد این ویتامین‌ها هم احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهد.

وی همچنین به بیان اثرات میزان کلسیم در بروز سرطان پرداخت و گفت: میزان کلسیم در خون بسیار دقیق تنظیم شده است ولی زمانی که دز بالای ویتامین D‌ برای فرد تجویز می‌شود،‌ کلسیم در خون افزایش می‌یابد که این امر نیز منجر به بروز سرطان به ویژه سرطان پروستات خواهد شد.

 


 Twitter  Google+  Line  WhatsApp
کلید ?واژه‌های مطلب:
ویتامین D
|
بروز سرطان
|

عوارض آدامس برای دهان و دندان جدید

    نظر

عوارض آدامس برای دهان و دندان  جدید

یک دندانپزشک گفت: آدامس برای سلامتی دهان و دندان مضر بوده و هیچ مزیتی برای دندان‌ها ندارد.
 
دکتر محمدهادی شفق، اظهار کرد: کسانی‌که مداوم اقدام به جویدن آدامس می‌کنند سلامتی دهان و دندان‌های خود را به خطر می‌اندازند.
 
وی تصریح کرد: افرادی که به صورت مستمر آدامس می‌جوند، ممکن است دچار بیماری‌های مفصل فک شوند. همچنین گلوکز و ساکاروز موجود در آدامس‌ها موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.
 
شفق افزود: امروزه آدامس‌ها دارای طعم‌ها و اسانس‌های مختلفی هستند که برای سلامت دهان مضر است و گاهی موجب ایجاد حساسیت بر روی گونه، زبان و لثه‌ها می‌شود. در بازار آدامس‌هایی با عنوان آدامس‌های بدون قند به فروش می‌رسد، اما در واقع تشخیص آنکه به طور حتم بدون قند است یا نه کار دشواری است.
 
این دندانپزشک تاکید کرد: تفاوتی میان مارک آدامس‌های خارجی و ایرانی وجود ندارد و همگی آنها برای سلامت دهان و دندان‌ها مضر هستند و آنچه درباره فواید آدامس برای دندان شنیده می‌شود، چیزی جز تبلیغات نیست.
 
وی افزود: همانطورکه در موارد فوق یاد شد، عوارض مخرب جویدن آدامس برای کسانی است که به طور مستمر اقدام به اینکار می‌کنند و فرد تنها با یک یا دو بار جویدن، دچار عوارض پوسیدگی دندان نخواهید شد.
 
شفق گفت: در برخی موارد گفته شده که جویدن روزی یک ساعت آدامس موجب ترشح بزاق و جلوگیری از بوی بد دهان می‌شود، اما این موضوع از نظر علمی اثبات نشده است.


بیماری مخصوص ساکنان مناطق آلوده جدید

    نظر

بیماری مخصوص ساکنان مناطق آلوده  جدید

 

 یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه افراد ساکن در مناطق آلوده کمبود ویتامین D دارند، از تشدید ابتلا به پوکی استخوان شهروندان بر اثر آلودگی هوا خبر داد.

 

به گزارش قدس آنلاین،شیرین حسنی رنجبر (فوق تخصص غدد و متابولیسم) در گفت‌و‌گو باایلنا اظهار کرد: عوامل متعددی از جمله بالا رفتن سن، کمبود ویتامین D، مصرف سیگار، ‌اختلالات هورمونی، بیماری‌های گوارشی و التهابی و همین طور مصرف برخی دارو‌ها مثل کورتون به تنهایی یا در ترکیب با هم در ایجاد بیماری پوکی استخوان یا استئوپروز نقش دارند. در این بیماری به دلیل کاهش شدید تراکم استخوان‌ها، احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش پیدا می‌کند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص نقش آلودگی هوا در ایجاد استئوپروز گفت: آلودگی هوا با ایجاد اختلال در تابش اشعه خورشید و ایجاد مانع در جذب ویتامین D می‌تواند؛ احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

وی ادامه داد: همچنین تغییر فاکتور التهابی و نیز نقش احتمالی سرب در استخوان و در پی آن احتمال ایجاد اختلالات هورمونی نیز در از بین بردن سلامت استخوان‌ها تاثیر دارند.

حسنی رنجبر با اشاره به مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف در خصوص ارتباط بین مصرف سیگار، آلودگی هوا و کمبود ویتامین D و کاهش تراکم استخوان گفت: در ایران نیز قبلا مطالعاتی انجام شده بود که ارتباط بین کمبود ویتامین D و آلودگی هوا در مناطق مختلف تهران را بررسی می‌کرد و نتایج نشان می‌داد؛ کمبود ویتامین D در مردان ساکن در مناطق آالوده 86 درصد بود، در حالی که در مناطق پاک این کمبود به حدود 61 درصد می‌رسید و به لحاظ آماری این به آن معناست که در مناطق آلوده افراد بیشتر دچار کمبود ویتامین D هستند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: در خصوص بیماری استئوپروز، چند مطالعه جدید وجود دارد که نشان می‌دهد؛ ارتباط بین آلودگی هوا و غلظت مونوکسید کربن و نیتریک اکسید موجود در هوا با وجود بیماری استئو پروز در مردان و زنان ارتباط وجود دارد.

وی با بیان اینکه عوامل دیگر مثل رژیم‌های غذایی، دارو‌ها، ورزش و بیماری‌ها در بروز بیماری استئوپروز دخیل است، گفت: اما مطالعات در تایوان و مکزیک، نشان داده است که استئوپروز در مناطق آلوده بیشتر است. گرچه این مطالعات بین آلودگی هوا و بیماری استئو پروز زیاد نیست، ولی به هر حال این مطالعات جدید این ارتباط را نشان داده است.

حسنی رنجبر افزود: ارتباط بین بیماری استئوپروز و شکستگی یک مسئله مشخص است، ولی در مورد اینکه بین آلودگی هوا و افزایش شکستگی ارتباطی وجود داشته باشد؛ هنوز مطالعه‌ای وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعه‌ای در خصوص ارتباط بین استئوپروز و آلودگی در شهرهای ایران گفت: با در نظر گرفتن اینکه نقش تاثیرگذار آلودگی هوا در کمبود ویتامین D کاملا مشخص است؛ جایگزینی کلسیم و ویتامین D کافی در افرادی که در معرض آلودگی شدید و پوکی استخوان قرار دارند؛ قویا توصیه می‌شود.

 


 Twitter  Google+  Line  WhatsApp
کلید ?واژه‌های مطلب:
ساکنان مناطق آلوده
|
ویتامین D

16 تقلب برای لاغری جدید

    نظر

16 تقلب برای لاغری  جدید

شکستن قوانین نیز می تواند روش خوبی در کاهش وزن باشد. برای اینکه راه تقلب در کاهش وزن را به شما نشان دهیم، مجموعه ای از قوانین کاهش وزن را گرد آورده ایم.
 
شکستن این قوانین کاهش وزن حقیقتاً به نفع شما است. چیزی نیست که به آن افتخار کنم، اما وقتی دبیرستان می رفتم گاهی در امتحانات از روی دست همکلاسی هایم تقلب می کردم. البته بیشتر اوقات این اتفاق هنگام امتحان ریاضی می افتاد. من از ریاضی متنفرم .اما بر خلاف چشمهایم که موقع امتحان همه جا می چرخید، چیز خوبی از آب درآمدم. حالا یک بزرگسال سالم شاغل هستم و هرگز دستگیر نشده ام.

خوب به اندازه کافی بانمکی کردم. شکستن قوانین نیز می تواند روش خوبی در کاهش وزن باشد. برای اینکه راه تقلب در لاغر شدن را به شما نشان دهیم، مجموعه ای از قوانین کاهش وزن را گرد آورده ایم که، خواهش می کنیم از آنها پیروی نکنید و به جای آن راهکارهایی را به شما یاد می دهیم تا به طرز موثر تری چربی های اضافی را از دست بدهید.
  
فقط ورزشهایی که موجب افزایش ضربان قلب می شوند، انجام دهید

 
البته وزش شدید و شرکت در کلاسهای اسپینینگ (دوچرخه ثابت ) باعث افزایش ضربان قلب شما شده و کالری بیشتری در مقایسه با انجام حرکات یوگا می سوزاند، اما باید مطلبی که از نظر علمی اثبات شده درباره ورزشی که سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را کاهش می دهد، بگویم. چرا حفظ آرامش اینقدر مهم است؟ طبق یک مطالعه درباره نوسان میزان هورمونها و تاثیر آن بر رفتار افراد (Psychoneuroendocrinology)  مشخص شده، هرچه میزان کورتیزول بیشتری در بدن شما ترشح شود، شما گرسنه تر و چاق تر خواهید شد.
 
حرف آخر، برای اینکه تن سالمی داشته باشید، شما نیازدارید، فعالیت داشته باشید و به دور از استرس باشید. پس ورزشهای شدید خود را کنار نگذارید، اما حتماً زمانی مثلاً حداقل یک روز در هفته را هم به حرکات آرامبخش مثل یوگا اختصاص دهید. 
 
دسر نخورید

 
اگر فکر می کنید که با نخوردن شیرینی و بستنی لاغر می شوید، کاملاً در اشتباهید. کنار گذاشتن همه شیرینی ها یک ذهنیت قدیمی است، خوردن شیرینی در زمانهای تفریح و موقعیتهای اجمتماعی مکتب فکری عالی است که، به شما اجازه می دهد شیرینی خورده و از خوردن آن لذت ببرید. دان جکسون بلنتر  (Dawn Jackson Blatner) متخصص تغذیه و رژیم درمانی در کتابش با عنوان، رژیم من بهتر از رژیم تو است می گوید، به جای تنها نشستن و شیرینی خوردن از وقت خود استفاده کنید.

سعی کنید به یک کافی شاپ بروید و از شیرینی خود به همراه صرف یک لیوان چای سبز لذت ببرید. اینکار احتمال زیاده روی در خوردن را کم کرده  و به شما کمک می کند به شیرینی خوردن به عنوان یک تفریح نگاه کنید. 
 
از مصرف گلوتن پرهیز کنید

 
ایزابل اسمیت (Isabel Smith) متخصص تغذیه می گوید، عدم مصرف گلوتن (گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود) ممکن است مد روز باشد. اما به ندرت کاهش وزن را تضمین می کند. به جای آن سعی در کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده مثل غلات شیرین و بیسکوئیت داشته باشد.

یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات و عاری از غذاهای فرآوری شده به طرز موثرتری به کاهش وزن شما کمک می کند، تا عوض کردن غذاهای گلوتن دار با انواع بدون گلوتن. با این کار مواد مغذی بیشتری هم دریافت می کنید. 
 
باید ورزش شکم انجام دهید تا شکم خوش فرمی داشته باشید

 
انجام دراز و نشست به امید داشتن شکم خوش فرم مثل خواندن جزوه های اشتباه برای یک امتحان است. ممکن است سخت تمرین کنید، اما تلاش شما بی نتیجه است. مربی افراد مشهور و نویسنده کتاب اینو بخور اونو نخور!، مارک لانگووسکی (Mark Langowski ) در طول ده سال گذشته حتی یکبار هم دراز و نشست انجام نداده، ولی شکم شش تکه خوش فرمی دارد. چطور ممکن است؟ او مدتها پیش دریافته که مهمترین نقش در کاهش وزن قابل مشاهده، در قسمت شکم را رژیم غذایی مناسب دارد.  
 
نکته: اگرچه ممکن است ورزش تاثیر زیادی در کاهش وزن نداشته باشد، اما برای داشتن اندام باریک نیاز به رفتن به باشگاه دارید. سعی کنید روزانه 60 دقیقه ورزش متوسط یا 30 دقیقه ورزش سنگین انجام دهید. 
 
تا یک ساعت پس از بیدار شدن صبحانه بخورید

 
برای سالها کارشناسان کاهش وزن عقیده داشتند که، بهترین زمان برای خوردن صبحانه حدودا تا یک ساعت پس از بیدار شدن است. به این دلیل که هرچه شما خوردن صبحانه را به تعویق بیاندازید،  قند خونتان بالاتر خواهد رفت و برای رفع گرسنگی  احتمال اینکه غذای پرکالری و با ارزش غذایی پایین  انتخاب کنید، بیشتر خواهد بود.

اما یک موج جدید از تحقیقات پیشنهاد می کند که، زمان خوردن صبحانه را به تعویق بیندازید. تا دوره طبیعی ناشتا بودن را که در واقع از زمان خواب شما شروع می شود، افزایش دهید. چرا؟ وقتی که شما اولین وعده غذایی خود را دیرتر شروع می کنید، به صورت طبیعی زمان کمتری برای خوردن و نوشیدن در طول روز دارید. و طبق یک مطالعه درباره متابولیسم سلولی، استفاده از این روش ممکن است باعث کاهش وزن شود، حتی اگر در طول روز غذای بیشتری مصرف کنید. برای دستیابی به نتایج بهتر، بایستی بین آخرین وعده غذایی شب گذشته و اولین وعده روز بعد، 12 ساعت فاصله باشد.
 
از مصرف لبنیات پرچرب پرهیز کنید

 
برای چندین دهه مصرف لبنیات کم چرب یا بدون چربی به جای انواع پرچرب آن توصیه شده است، اما گزارشی از مجله طب تغذیه مبحث متقاعد کننده ای درباره انتخاب لبنیات با کالری بالا دارد. پرفسور جسیکا اسمیت (Jessica Smith ) می گوید، وقتی افراد از محصولات لبنی کم چرب استفاده می کنند، میزان مصرف کربوهیدرات را افزایش می دهند که، ممکن است منجر به افزایش وزن شود.برای اینکه در زندگی لاغر بمانید، به جای استفاده از لبنیات کم چرب از انواع 2% چربی آن استفاده کنید و مصرف ماست پرچرب را با انواع کم کالری آن جایگزین کنید. 
 
زیاد خود را وزن نکنید

 
بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه به مراجعین خود توصیه می کنندکه، بیشتر از یک تا دو بار در هفته خود را وزن نکنند. چک کردن بیش از حد وزن تبدیل به یک شکنجه روزانه خواهد شد، کمتر خود را وزن کنید و احتمالاً وزنتان هم کمترخواهد شد. این به نظر منطقی می رسد. اما یافته های دانشگاه کورنل (Cornell University) در سال 2015 نشان می دهند که، دوری از ترازو ممکن است بهترین رویکرد در کاهش وزن نباشد.

طبق نظر دیوید لویتسکی (David Levitsky) سرپرست نویسندگان این مقاله افرادی که روزانه خود را وزن می کنند و نتایج را ثبت می کنند به احتمال بیشتری وزن کم می کنند، به نسبت افرادیکه کمتر خود را وزن می کنند. این روش شما را مجبور می کند  نسبت به ارتباط بین خوردن و وزنتان هوشیار باشید. قبلاً تصور می شد که نباید خودتان را روزانه وزن کنید، اما این درست برعکس است. ما تصور می کنیم وزن کردن یک مکانیسم آماده کنند است که، شما را نسبت به غذا هوشیار کرده و شمارا قادر می سازد تا غذاهایی انتخاب کنید که مناسب وزنتان است.
  
مصرف کربوهیدراتها را کاهش دهید

 
برخلاف آنچه تا به حال شنیده اید، لازم نیست غذاهای کم کربوهیدارات مصرف کنید تا وزنتان کاهش یابد. کربوهیداراتهای پیچیده مثل حبوبات، سیب، کینوآ یا خاویار گیاهی( نوعی گیاه خوراکی که شبیه غلات است ولی از خانواده اسفناج می باشد، برای افراد دیابتی و کسانی که به پروتئین گندم حساسیت دارند، مناسب است) دشمن شما نیستند، بلکه کربوهیدارتهای ساده و تصفیه شده هستند که باید مراقبشان باشید.

کربوهیدراتهای تصفیه شده به سرعت هضم شده و سطح قند خون را بالا می برد و سبب افزایش احساس گرسنگی می شود، در حالیکه کربوهیدراتهای پیچیده فیبردار به کندی هضم شده سطح قند خون را ثابت نگه می دارند و به کاهش وزن کمک می کنند.  
  
میان وعده مصرف نکنید

 
برخی رژیمها سیاست سفت و سختی در خصوص نخوردن میان وعده دارند که، اگر صادقانه بگویم دیوانگی محض است!. ریزه خواری در طول روز میزان قند خون را کنترل می کند. وقتی میان وعده مصرف نمی کنید، گرسنه می شوید و غذاهایی انتخاب می کنید که اگر گرسنه نبودید، آنها را انتخاب نمی کردید و همین مانع کاهش وزن شما خواهد شد.

برای انتخاب میان وعده ها به دنبال خوراکیهای سرشار از فیبر، پروتئین یا چربی های سالم باشید. این مواد مغذی همگی به هضم آهسته غذا کمک می کنند و ما را سیر نگه می دارند. مغزها (گردو ، بادام، فندق) سبزیجاب با هوموس ( نوعی پیش خوراک مدیترانه ای که از پوره نخود، روغن زیتون و ارده  تهیه می شود) یا یک تکه میوه با کره مغزها ( کره بادام زمینی یا پسته ) مطلوب من هستند. 
 
کالری مصرفی خود را محاسبه کنید
 

در دوره ای زندگی می کنیم که، به آسانی می توانیم با استفاده از برنامه های موجود محاسبه کنیم که یک تکه نان چند کالری دارد. اما برخلاف سادگی این کار، ثبت هر چیزی که در دهان می گذارید برای همه افراد واقع بینانه نیست، و این امر کاملاً قابل قبول است. اگر شما هم از این دسته افراد هستید. به جای آن که مرتبا محاسبه کنید، به حجم غذای داخل بشقابتان توجه کنید. من به هیچ یک  از مراجعینم محاسبه میزان کالری غذایی را پیشنهاد نمی کنم. به جای آن می گویم که 50% از حجم بشقابشان در هر وعده باید از سبزیجات غیر نشاسته ای مثل کلم، بروکلی و هویچ باشد.

با این روش مطمئن می شویم که، میزان مناسبی از فیبر دریافت کرده اند که موجب سیری می شود و وزن آنها را ثابت نگه می دارد. تحقیقات هم این ادعا را تایید می کند. یک مطالعه در دانشگاه یانگ Brigham Young) University College ) نشان داده که زنانی که فیبر بیشتری مصرف می کنند، به میزان قابل توجهی کمتر در معرض خطر افزایش وزن هستند، نسبت به زنانی که این ماده غذایی را کمتر مصرف می کنند و احتمالا، به همین دلیل میزان کالری دریافتی روزانه آنها نیز کمتر است.
  
همه غذاها را در حد تعادل مصرف کنید

 
تقریبا، همه افراد این توصیه را شنیده اند که مصرف هرچیز و همه چیز تا زمانی که تعادل رعایت شود، بلامانع است. شکلات هم ؟ حتما. ولی فقط یک تکه کوچک! چیپس؟ آنهم مورد تایید است تا زمانیکه از یک مشت کوچک بیشتر استفاده نشود. اما یک مطالعه در سال 2015 روی 6814 نفر افسانه تعادل را برهم ریخت.

با این نتیجه گیری که امتحان کردن رژیمهای مختلف، در مقایسه با افرادیکه اصلاً رژیمی ندارند، منجر به افزایش وزن و چاقی شکم در بیشتر موارد می شود.

کیسی جورک (Cassie Bjork) متخصص تغذیه توضیح می دهد، اگرچه به نظر وحشتناک می رسد که غذاهایی را که دوست دارید، باید کاملاً کنار بگذارید.خوردن همه چیز در حد تعادل تقریباً کاری غیر ممکن است. خصوصاً غذاهایی که مواد اعتیاد آور مثل شکر دارند. به احتمال زیاد بارها وبارها به سراغ آنها می روید و بیشتر و بیشتر می خورید که باعث کندی روند کاهش وزن شما خواهد شد. به همین دلیل بهتر است که غذاهایی را که موجب افزایش میل شما می شود و دلتان می خواهد بیشتر از آنها بخورید را کاملاً حذف کنید.
  
از مصرف زرده تخم مرغ پرهیز کنید

 
زرده بخوریم یا نخوریم؟ این سوالی قدیمی است! در مورد تخم مرغ خبرهای مبهمی به ما رسیده است. خوش به حال دوستداران املت، کمیته تعیین کننده راهنمای رژیم های غذایی در سال 2015 تکلیف را روشن کردند، وقتی آنها دریافتند که  بواسطه مطالعات متعدد اثبات شده که مصرف لبنیات کم چرب تاثیرناچیزی در کاهش میزان کلسترول خون افراد دارد و توصیه خود را در این زمینه اصلاح کردند. پس دلیلی وجود ندارد که برای زرده هم همین کار را نکنند. زرده دارای ماده ای است به نام کولین که با چربی مبارزه می کند، پس انتخاب یک تخم مرغ کامل می تواند به لاغر شدن شما کمک کنید.
  
فقط آب بنوشید

 
حالاکه آبمیوه را کنار گذاشته اید، آبرسان شماره 1 شما آب است، و خیلی هم عالی است! اما اگر فکر می کنید آب معدنی تنها نوشیدنی دوستدار کاهش وزن است، کاملاً در اشتباهید. در حقیقیت قهوه و چای تلخ هر دو کالری ناچیزی دارند که، می تواند کاهش وزن شما را تسریع کند و همینطور باید  از محتوای کافئین آن که از بین برنده اشتها است،سپاسگزار بود.اما از تمام نوشیدنیهایی که در کافی شاپها می توانید انتخاب کنید،قطعاً چای سبز جایگاه ویژه ای دارد.این نوشیدنی آسیایی حاوی ماده ای به نام کاتچین (catechins) است.یک نوع آنتی اکسیدان که نشان داده شده، در کاهش چربی شکم موثر است. پس ادامه بدهید و از فنجان دوم هم لذت ببرید.
  
ورزشهای هوازی الزامی است

 
اگر می خواهید چربی بسوزانید و وزن کم کنید، ساعتها ماندن روی تردمیل بهترین شانس شمانیست. شما برای سوزاندن چربی به ماهیچه نیاز دارید . چندین ساعت ماندن روی ترد میل یا دوچرخه ثابت، اشتهای شما را زیاد می کند و باعث سوزاندن توده ماهیچه شما می شود که، به مرور زمان متابولیسم را کاهش داده و کاهش وزن را مشکل تر می کند. پس به جای آن چه کار باید کرد؟

لانگوفسکی می گوید، 2 تا 3 بار درهفته به مدت 20 تا 30 دقیقه تمرینات هوازی انجام دهید و بقیه روزهای هفته روی تمرینهای قدرتی تمرکز کنید.
  
رژیم غذایی متنوع داشته باشید
 

خوردن چیزهای مختلف در طول روز به شما این اطمینان را می دهند که رنج وسیعی از مواد مغذی را مصرف می کنید، اما همچنین ممکن است تلاشهای شما برای داشتن شکمی صاف را بی اثر کنند. انتخاب، دشمن کاهش وزن است. اگر انتخابهای متعددی در اختیار داشته باشید، احتمال اینکه تحت تاثیر قرار بگیرد و طبق عادت راحت ترین و ناسالم ترین غذا را انتخاب کنید زیاد است.

به جای این، چند غذای سالم که به نظرتان خوشمزه است را انتخاب کنید و در طول هفته همانها را تکرار کنید. هفته بعد چند غذای جدید انتخاب و آن غذا ها را تکرار کنید. این کار خوردن را آسانتر می کند، زیرا برنامه ریزی، خرید و آشپزی را ساده تر می کند. یکنواختی کسل کننده است، اما خوشمزه است!.
  
از چربی بترسید

 
در دهه نود طرفداران غذاهای سالم چربی را به عنوان دشمن اصلی سایز دور کمر خود می دانستند. باور رایج در آن زمان این بود که چربی شما را چاق می کند. اما ما از دورانی که شیرینهای کم چرب غذای سالم به حساب می آمده اند راه درازی طی کرده ایم . در واقع امروزه کارشناسان تغذیه نمی توانند از توصیه این ماده غذایی دست بردارند.

چربی بخورید!. چربی برای سلامت مغز و پوست فوق العاده است. ضد التهاب است و باعث سیری می شود و کاهش وزن را تسریع می کند. خوراکی هایی مثل مغزها ( بادام، گردو، فندق)، کره مغزها، دانه ها، آووکادو، روغنهای سالم و ماهی های چرب واقعاً مطلوب هستند، چرا که کمتر احساس گرسنگی می کنید و با مصرف آنها کالری کمتری دریافت می کنید. حتماً از آنها در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.  


از چربی بترسید
 
در دهه نود طرفداران غذاهای سالم چربی را به عنوان دشمن اصلی سایز دور کمر خود می دانستند. باور رایج در آن زمان این بود که چربی شما را چاق می کند. اما ما از دورانی که شیرینهای کم چرب غذای سالم به حساب می آمده اند راه درازی طی کرده ایم . در واقع امروزه کارشناسان تغذیه نمی توانند از توصیه این ماده غذایی دست بردارند.

چربی بخورید!. چربی برای سلامت مغز و پوست فوق العاده است. ضد التهاب است و باعث سیری می شود و کاهش وزن را تسریع می کند. خوراکی هایی مثل مغزها ( بادام، گردو، فندق)، کره مغزها، دانه ها، آووکادو، روغنهای سالم و ماهی های چرب واقعاً مطلوب هستند، چرا که کمتر احساس گرسنگی می کنید و با مصرف آنها کالری کمتری دریافت می کنید. حتماً از آنها در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.  
  


بهبود وضعیت پوست با این مواد غذایی جدید

    نظر

بهبود وضعیت پوست با این مواد غذایی  جدید

زندگی > تغذیه - همشهری آنلاین:
در این مطلب قصد داریم چند ماده‌ی غذایی مفید را معرفی کنیم که پوست را زیباتر و سالم‌تر می‌کنند. اگر نمی‌توانید هر روز از این مواد غذایی استفاده کنید سعی کنید تا هر چند روز یک بار این‌ها را در برنامه‌ غذایی‌تان بگنجانید.

اکثر ما دچار مشکلاتی مانند آکنه، جوش، کک و مک یا دیگر بیماری‌هایی پوستی هستیم که به دلیل قابل رؤیت بودن آزاردهنده هستند. پوست یک ارگان وسیع است و سلامت آن در گام اول باید درونی باشد. یعنی اینکه اگر سلول‌های پوست از درون تغذیه نشوند و سالم نباشد هر چه تلاش کنید تا با استفاده از کرم‌های مختلف وضعیت آن را بهبود ببخشید چندان موفق نخواهید بود.  یادتان باشد که از مصرف فست فودها، زیاده روی در مصرف قند، چربی و کربوهیدرات‌های تصفیه شده خودداری کنید.

  • هویج

هویج نه تنها برای چشم‌ها مفید است بلکه تأثیر زیادی در زیبایی و سلامت پوست نیز دارد. این سبزی نارنجی پوش سرشار از ویتامین A است و از ترشحات زیاد سلول‌های سطح خارجی پوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین A موجود در هویج به کاهش پیشرفت سلول‌های سرطانی پوست کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم هر روز چند تکه هویج به عنوان میان وعده و یا در سالاد میل کنید.

  • کرفس

توصیه می‌کنیم در این روزهای مانده به عید هر روز کرفس میل کنید تا وضعیت پوستتان بهتر شود. این سبزی حاوی ویتامین K است که باعث بهبود جریان خون شده و به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کند. کرفس همچنین باعث کاهش میزان استرس می‌شود. باید بدانید که استرس دمار از روزگار پوست در می‌آورد و آن را در معرض پیری زودرس قرار می‌دهد. علاوه بر این استرس باعث بروز دردهای میگرنی و حتی در موارد شدید آن بروز برخی سرطان‌ها می‌شود.

  • آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید که کرفس همچنین منبع طبیعی سدیم، پتاسیم و آب است و مانع از دهیدراته شدن بدن (بی آبی بدن) می‌شود؟ همین خاصیت کرفس نیز برای آب رسانی و رطوبت بخشی پوست فوق‌العاده است. حتماً می‌دانید که پوست‌های خشک بیشتر در معرض چین و چروک و آسیب قرار می‌گیرند. خوشبختانه کرفس کالری ندارد و می‌توانید با خیال راحت از آن برای بهبود وضعیت پوستتان استفاده کنید.

  • دانه‌ها

تخم شربتی، شاهدانه، تخمه‌ی آفتابگردان، تخمه‌ی کدو و تخم کتان برای داشتن پوستی زیبا و سالم فوق العاده‌اند. تخمه ی کدو و تخمه‌ی آفتابگردان سرشار از سلنیوم؛ ویتامین A، منیزیم و پروتئین‌ها هستند. سلنیوم و پروتئین مانع از بروز چین و چروک می‌شود و ویتامین E پوست را بهتر آبرسانی و مرطوب می‌کند. منیزیم موجود در این دانه‌ها نیز میزان استرستان را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا 3 که در تخم کتان، تخم شربتی و شاهدانه وجود دارند نیز برای مقابله با آکنه و چین و چروک فوق العاده عمل می‌کنند. این دانه ها همچنین سرشار از پروتئین نیز هستند.

 

  • آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید که برای مصرف بیشتر این دانه‌ها می توانید آن ها را روی سالادهایتان بپاشید؟ همچنین می‌توانید از این دانه‌ها در ماست یا اسموتی‌ها نیز استفاده کنید.

  • اسفناج

اسفناج یک ماده‌ی غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی است که حتماً باید در برنامه‌ی غذایی شما گنجانده شود. این سبزی پرخاصیت منبع آهن، اسیدفولیک، کلروفیل، ویتامین E، منیزیم، ویتامین A، فیبرها، پروتئین‌های گیاهی و ویتامین C می‌باشد. ویتامین‌های C و E نیز به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی برای سلامت پوست لازم و ضروری هستند.

  • آیا می‌دانید؟

آیا می دانید که اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که با هر نوع مشکل پوستی مقابله می‌کنند؟ حتماً این ماده‌ی غذایی را به برنامه‌ی روزانه‌تان اضافه کرده و تأثیر آن را روی پوست مشاهده کنید.

  • 8 ماده غذایی برای بهبود پوست تا عید
  • چای سبز

برای داشتن پوستی زیبا و سالم هر روز چای سبز نوش جان کنید. این چای منبع آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدآمینه «ال-تئانین» است که به آرامش بدن کمک می‌کند. چای سبز همچنین برای مقابله با استرس نیز مؤثر عمل می‌کند. توصیه می‌کنیم روزانه 3 فنجان از این چای را میل کنید.

  • آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید که چای سبز کاتچین آزاد می‌کند و این ترکیب نوعی آنتی اکسیدان ضدسرطان است؟ کاتچین همچنین حاوی خواص ضدالتهابی است. این چای برای کاهش خطر پرفشاری خون نیز مؤثر است.

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل منبع چربی‌های اشباع شده است. این روغن همچنین حاوی اسیدلوریک است که خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی قوی دارد و به این ترتیب با ویروس‌ها، عفونت‌ها، التهاب و آکنه مقابله می‌کند. روغن نارگیل یکی از منابع اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E نیز هست که پوست را مرطوب، نرم و بدون چین و چروک نگه می‌دارند. روغن نارگیل همچنین برای تیروئید مفید بوده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

روغن نارگیل

  • آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید که می‌توان از روغن نارگیل مانند کرم بدن استفاده کرد؟ می‌توانید روزانه یک قاشق غذاخوری از این روغن را به پوست بدن زده و پوست نرم و صافی داشته باشید.

  • ماهی آزاد

ماهی آزاد یکی از منابع غذایی مفید برای مقابله با استرس، اضطراب و افسردگی محسوب می‌شود. این ماهی همچنین تأمین کننده‌ی نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین D نیز محسوب می‌شود. حتماً می‌دانید که ویتامین D برای مراقبت از سلامت قلب، استخوان‌ها، روده و مغز لازم است. ماهی آزاد همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای مقابله با التهاب، چین و چروک و آکنه مؤثر عمل می‌کنند. میزان بالای امگا 3 موجود در این ماده‌ی غذایی باعث مرطوب کردن پوست از درون می‌شود. علاوه بر این مصرف ماهی آزاد پوست سر را نیز مرطوب کرده و موها را قوی و سالم می‌کند.

  • آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید که ماهی آزاد از بروز سرطان کولون، استرس، افسردگی، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های استخوانی پیشگیری می‌کند؟ توصیه می‌کنیم هر هفته دو مرتبه از این ماهی‌ها استفاده کنید.

  • فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز خوشمزه و پرخاصیت است. مصرف خام و یا پخته‌ی آن سلامت و زیبایی را به پوست هدیه می‌دهد. این سبزی خوشرنگ همچنین حاوی میزان قابل توجهی فیبرهای غذایی و ویتامین B6 است. میزان بالای کاروتنوئیدهای موجود در آن به پیشگیری از بروز چین و چروک و بهبود جریان خون در پوست کمک می‌کند. در نتیجه جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسید. همین کاراتنوئیدها یکی از بهترین درمان‌های مقابله کننده با آکنه‌ها محسوب می‌شوند. فلفل دلمه‌ای قرمز یک ماده‌ی غذایی کم کالری است. یک عدد از این فلفل حاوی حدود 30 کالری است. می‌توانید از این سبزی به عنوان میان وعده نیز استفاده کنید. فیبرهای موجود در فلفل دلمه‌ای قرمز باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت می‌شود و وضعیت پوست را بهبود می‌بخشد.

  • آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید که یک عدد فلفل دلمه‌ای قرمز 100 درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین C را برطرف می‌کند؟ پس، از همین امروز این سبزی پرخاصیت را وارد برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان بکنید.

منبع: تبیان

 LinkedIn  Google+  Line WhatsApp Instapaper Pocket Email

 

در همین زمینه:
  • عوارض پُرخوابی و کم‌خوابی بر پوست
  • خشکی مزاج پاییز عامل بروز بیماری‌های پوستی
  • تاثیر کرم ضدآفتاب بر صافی پوست
  • تأثیر میوه بر سلامت پوست و بدن
  • مراقبت از پوست در زمستان و مواقع آلودگی هوا
  • پوست‌های چرب مستعد ایجاد آکنه هستند
  • خوردن هویج شما را جذاب‌تر می‌کند
  • برای پوست‌ خود صابون مناسب بخرید

ارتباط عجیب سکته مغزی با رژیم غذایی و ساعت خواب جدید

    نظر

ارتباط عجیب سکته مغزی با رژیم غذایی و ساعت خواب جدید

ارتباط عجیب سکته مغزی با رژیم غذایی و ساعت خواب !

 آخرین اخبار

  • این دارو آلزایمر را متوقف می‌کند
  • خطر ابتلا به اضافه‌وزن در نوزاد بدلیل تغذیه ناسالم مادر

سکته مغزی را در عادات خواب شبانه خود بجویید

بروز سکته مغزی علل مختلفی دارد و افراد با تنظیم رژیم غذایی و به ویژه توجه به ساعت خواب خود می‌توانند ریسک ابتلا به این بیماری را کم کنند.
به گزارش ویرلن به نقل از دیلی میل، پژوهشگران هشدار می‌دهند اختلال در خواب شبانه و بی خوابی می‌تواند افراد را در معرض ریسک بالای سکته مغزی قرار دهد.

گفتنی است؛ براساس تحقیقات بی‌خوابی‌های مکرر و خواب سبک می‌تواند تا 27 درصد باعث گرفتگی عروق مغزی و در نتیجه پیامد سکته مغزی در افراد شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، سکته مغزی ناشی از لخته شدن خون در 87 درصد از موارد سکته مغزی موثر است، لخته شدن و گرفتگی عروق مغزی معمولا ناشی از التهاب و افزایش چربی در بافت‌ها است.

کارشناسان با مشاهده مغز افراد سالمند متوفی در اثر سکته مغزی دریافته‌اند این افراد دچار بی خوابی‌های مکرر بوده‌اند و این یکی از دلایل بروز سکته در آنها بوده است. در عین حال علاوه بر بی خوابی سایر عوامل از جمله شاخص توده بدن (dmi)، سابقه مصرف سیگار، دیابت، فشار خون بالا، بیماری آلزایمر، وجود دردهای مزمن، افسردگی و نارسایی قلبی نیز در بروز سکته مغزی موثر است. این یافته‌ها حاصل تحقیقات پژوهشگران دانشگاه تورنتو بر روی ارتباط بین خواب و ابتلا به سکته مغزی است.

کارشناسان بر این اساس به سالمندان و افراد در معرض خطر سکته مغزی توصیه می‌کنند حتما ساعت خواب خود را تنظیم کنند و در صورت مشکل به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

 


اثرات تخریبی داروهای فاسد خانگی جدید

    نظر

اثرات تخریبی داروهای فاسد خانگی  جدید

مصرف داروهای شیمیایی علاوه بر اثرات مثبت درمانی عوارض جانبی را نیز به همراه دارد.بدیهی است با مصرف خودسرانه این عوارض افزایش یافته و یا در برخی موارد نتیجه مثبت درمانی را با مشکلاتی رو به رو می کند.

متاسفانه در دهه های اخیر مصرف داروهایی شیمیایی 50 درصد افزایش داشته است. از این رو هر فرد به عنوان عضوی از جامعه مصرف کنندگان دارو می بایستی نسبت به عوارض داروها آگاهی و دانش کافی را داشته باشد.افزایش سطح علمی نسبت به داروها و عوارض آنها سلامت افراد را ضمانت می کند.

گفتنی است سالانه افراد زیادی به علت مقاومت مصرف خودسرانه دارو نسبت به مصرف آنتی بیوتیک ها جان خود را از دست می دهند.در صورتی که فقط با داشتن کمی اطلاعات و آگاهی نسبت به چگونگی مصرف آنتی بیوتیک ها می توانند از این حوادث تلخ پیشگیری کنند.

در تحقیقات آماری جدید دانشمندان و محققان دریافتند 70 درصد افراد بالای 12 سال که دارو شیمیایی مصرف می کنند این داروها را نه به دستور پزشک یا متخصص بلکه با تجویز خودسرانه والدین یا افراد خانواده مصرف کرده اند و به دلیل ناآگاهی نسبت به عوارض داروها خطرات بی شماری را به خود تحمیل کرده اند.

کارشناسان محیط زیست در تحقیقات علمی خود به این نتیجه دست یافته اند که ریختن داروهای شیمیایی در سطل زباله اثرات تخریبی زیست محیطی زیادی را به وجود می آورد زیرا زباله ها به علت اینکه بازیافت می شوند و ممکن است داروهای فاسد شده در میان آنها وجود داشته باشد بنابراین آسیب جدی می تواند به محیط زیست و طبیعت وارد کنند.بنابراین توصیه می شود داروهای اضافه و فاسد شده را با دستور داروساز معدوم شود.

در تحقیقات علمی دیگری آمده است داروهایی که در کابینت آشپزخانه نگهداری می شود به سرعت فاسد می شود و این داروها سمی را در خود تولید می کنند که مصرف دوباره آنها سلامتی افراد را به شدت تهدید می کند.

متخصصان معمولا به افراد در خصوص مصرف برخی داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها توصیه هایی می کنند که بی توجهی به آن زمینه بروز مشکلات جدی را تا سالیان طولانی فراهم می کند.یکی از داروهایی که اغلب افراد نسبت به مصرف درست آن بی توجه هستند آنتی بیوتیک هاست.

فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو و دو برابر کردن مقدار مصرف نوبت بعد و حتی قطع ناگهانی دارو ضررهای بی شماری به سلامتی افراد وارد می کند برخی افراد فقط دو روز اول بیماری آنتی بیوتیک مصرف می کنند و با رسیدن به بهبودی نسبی مصرف دارو را خودسرانه متوقف می کنند.

در حالیکه غافل از آن هستند بدن خود را نسبت به دارو مقاوم می کنند و اثر درمانی آن را کاهش می دهند زیرا داروهای ضد عفونت بسیار دقیق و هر کدام برای نوع خاصی از عفونت ها تولید شده اند. بنابراین فرد نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک قوی تر  جدی تر پیدا می کند و مصرف این آنتی بیوتیک ها ممکن است سالها ادامه داشته باشد.


احتمال ابتلا به سرطان پستان در مبتلایان به تیروئید جدید

    نظر

احتمال ابتلا به سرطان پستان در مبتلایان به تیروئید  جدید

محققان بیمارستان دانشگاهی آرهوس در دانمارک می گویند خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان مبتلا به پرکاری تیروئید بیش از سایرین است.

 

خبر خوب برای زنان دچار کم کاری تیروئید هم این که این گروه از بیماران شش درصد کمتر از زنان سالم در معرض خطر سرطان پستان هستند.

 

این پژوهش وسیع حاصل تحقیقی 36 ساله است که طی آن 80 هزار زن مبتلا به پرکاری و 61 زن مبتلا به کم کاری تیروئید حضور داشتند که همگی آنان در ابتدای این تحقیق به سرطان مبتلا نبودند.

 

محققان خاطرنشان کردند گرچه بین پرکاری تیروئید و سرطان پستان رابطه پیدا شده است، اما این امر اصلا نمی‌تواند بدین معنا باشد که فرد مبتلا به سرطان پستان به بیماری‌های تیروئید و یا بالعکس مبتلا می‌شود.

 

به گفته پژوهشگران غده‌های تیروئید در کنترل متابولیک، رشد و بلوغ اعضای بدن نقش اصلی را ایفا می‌کنند و زنان در مقایسه با مردان بیشتر به پرکاری تیروئید مبتلا می‌شوند که رقم مبتلایان را می‌توان تقریباً 51 نفر از 100 هزار نفر عنوان کرد.

 

نکته‌ای که محققان در آخر به آن اشاره کردند "یک دست بودن" جمعیت مورد مطالعه در این تحقیق عنوان شده که همگی دانمارکی بودند و مانند سایر تحقیقات بین‌المللی نژاد و ملیت‌های مختلف را شامل نمی‌شود و به همین دلیل عمومیت دادن این نتایج را به سایر اقشار زود پنداشته‌اند.

 

این پژوهش در مجله "European Journal of Endocrinology" منتشر شده است.


خواص تربسیاه جدید

    نظر

خواص ترب‌سیاه  جدید

ترب‌سیاه چون غنی از ویتامین C است و در رفع خستگی و جذب آهن بدن به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی در بدن عمل می‌کند. خواص شگفت‌انگیز ترب‌سیاه برای سرفه‌های آزار دهنده مزمن و حتی کهنه بسیار مفید است.

یک کارشناس تغذیه در ملایر گفت: اثر فوق‌العاده مفید ترب‌سیاه برای معالجه بیماری‌های کلیوی و تصفیه کلیه توسط پزشکان سنتی جهان شناخته شده و شهرت زیادی برای حفظ سلامت روده‌ها دارد.

 

"مریم میرسنجری"، در این رابطه افزود: ترب، به علت داشتن ترکیبات گوگردی به عنوان ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس عمل می‌کند و مانع از بروز عفونت‌های مجاری تنفسی و مجاری ادراری و باعث سم‌زدایی از کبد می‌شود و کلیه را فعال می‌کند همچنین باعث پودر شدن سنگ کلیه به ویژه سنگ‌های اگزالات کلسیم می‌شود.

 

وی اظهار کرد: دقت کنید ترب‌سیاه حتما بعد از غذا بخورید و از مصرف زیاد آن خودداری کنید چرا که مصرف زیاد، پرزهای روده را از بین می‌برد و به علت دیرهضم بودن نفاخ است و دارای ویتامین C و B است و در فصل پاییز و زمستان از سرماخوردگی و آنفلوانزا جلوگیری می‌کند.

 

میرسنجری ادامه داد: ترب‌سیاه چون غنی از ویتامین C است و در رفع خستگی و جذب آهن بدن به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی در بدن عمل می‌کند. خواص شگفت‌انگیز ترب‌سیاه برای سرفه‌های آزار دهنده مزمن و حتی کهنه بسیار مفید است.

 

وی خاطرنشان کرد: یک عدد ترب‌سیاه را از بالا به اندازه دو تا گردو گود کنید و مقداری عسل طبیعی داخل آن بریزید و از پائین جای ریشه آن سوراخ ریزی به وجود آورید و آن را بالای ظرفی قرار داده تا عسل و آب ترب ترکیب و خارج شود و از آن معجون روزی دو قاشق میل کنید به طوریکه با این کار مخاط برونشیت روان شده و سرفه‌ها درمان می‌شود.


نقش آلایندهها در ابتلا به پارکینسون جدید

    نظر

نقش آلاینده‌ها در ابتلا به پارکینسون  جدید

عضو هیئت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با افزایش آلاینده‌های هوا و سموم کشاورزی میزان ابتلا به بیماری پارکینسون نیز افزایش داشته است.
به گزارش ایسنا، دکتر احمد چیت ساز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اختلالات حرکتی به دو دسته تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در افراد بیش از 60 سال یک درصد مبتلا به پارکینسون می‌شوند که با پیشرفت بیماری تا حدودی درمان آنها با مشکل مواجه می‌شود.
این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه عوارض ناشی از دارو و پیشرفت بیماری در بیماران پارکینسون می‌طلبید تا یک درمانگاه تخصصی برای آنها ایجاد شود، اضافه کرد: خوشبختانهDBS هم اکنون در استان‌های شیراز و تهران راه‌اندازی شده و امید می‌رود در استان اصفهان نیز راه‌اندازی شود.
چیت‌ساز با اشاره به اینکه انجام DBS در درمانگاه نیازمند گذراندن دوره‌های تخصصی است، تصریح کرد: در این صورت عوارض تزریق در بیماران کمتر می‌شود و در صورتی که بیماران به صورت کلاسیک درمان شوند، بسیاری از مشکلات آنها مانند راه رفتن آنها حل می‌شود.
وی با بیان اینکه در گذشته بیماران به دلیل نبود امکانات، درمان مناسبی برای آنها انجام نمی‌شد، گفت: این بیماری در هر دو جنس مرد و زن یکسان است، اما در مردان کمی بیشتر است.
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده و در دهه 50 سالگی افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، اضافه کرد: ممکن است پارکینسون از نوع زودرس باشد و در سنین کمتر از 50 سالگی مانند 40 سالگی نیز اتفاق افتد و نوعی از آن ارثی است.
وی با بیان اینکه محیط و وجود سموم کشاورزی و البته آلاینده نقش اساسی در ابتلا به پارکینسون دارند، افزود: علاوه بر محیط، ژنتیک نیز نقش مهمی در ابتلا به پارکینسون دارد.
چیت ساز با بیان اینکه ممکن است بیمار علاوه بر ابتلا به پارکینسون به آلزایمر نیز مبتلا شود، ادامه داد: هر چه سن بیمار بالا می‌رود آلزایمر نیز افزایش می‌یابد.
در ادامه مهری سالاری، عضو هیئت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سن شیوع بیماری پارکینسون کاهش یافته است، اظهار کرد: پارکینسون منجر به اختلال حافظه نیز می‌شود. علاوه بر اینکه سیستم حرکتی را درگیر می‌کند، سیستم حافظه را نیز درگیر می‌کند.
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه تمام بیماران مبتلا به پارکینسون جراحی نمی‌شوند و جراحی اغلب به دلیل عوارض بیماری است، گفت: درمان اصلی بیماران در بیشتر مواقع دارویی است و تعداد کمی از مبتلایان نیازمند DBS هستند.
سالاری با بیان اینکه امکان انجام DBS در مطب وجود ندارد و باید حتما در درمانگاه پیگیری شود، تصریح کرد: بسیاری از بیماران به دلیل درمان نادرست مانند کم و زیاد دادن دارو دچار عوارض می‌شوند.
وی با بیان اینکه سفتی عضلات و افزایش حرکت از جمله علایم پارکینسون است، ادامه داد: 90درصد ابتلا به این بیماری بدون علت است و با مرگ سلول‌های عصبی آغاز و پیشرفت می‌کند. 10 تا 20 درصد علت این بیماری نیز خانوادگی و ژنتیکی است که حتی ممکن است در سن پایین نیز فرد مبتلا شود.
عضو هیئت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: تنها راه‌هایی که از نظر علمی ثابت شده و کمک بسیاری به بهبود بیماران می‌کند، تعدیل رژیم غذایی، مصرف کمتر مواد پروتئینی و چرب و پر کالری و مصرف سبزیجات و میوه جات است.
سالاری با اشاره به اینکه داشتن فعالیت فیزیکی مداوم در طول زندگی از جمله راهکارهای مفید در پیشگیری از این بیماری است، ادامه داد: تاکنون اطلاعات حدود 90 بیمار مبتلا به پارکینسون در درمانگاه ثبت شده است.
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بعد از آلزایمر دومین بیماری دگرگونی سیستم عصبی پارکینسون است، اضافه کرد: رسیدگی به این دسته از بیماران به دلایل مختلف مانند تحریم داروها و بالا بودن هزینه‌های درمانی چندان مفید واقع نشده است. رسیدگی به وضعیت بهبودی بیماران پارکینسون نیازمند وجود یک سیستم درمان تخصصی است. برای اینکه بتوانیم به صورت علمی بیماران را شناسایی کنیم، تصمیم گرفتیم درمانگاه تخصصی پارکینسون که در واقع اولین درمانگاه تخصصی در اصفهان است را در دو بیمارستان الزهرا و کاشانی راه‌اندازی کنیم.
در ادامه محمد رضا نجفی، مدیرگروه داخلی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به راه‌اندازی کلینیک اختلالات حرکتی در بیمارستان الزهرا (س)، اظهار کرد: اختلالات حرکتی یک گروه از بیماری‌های سیستم عصبی است که بیماران مبتلا به آن نیازمند خدمات درمانی ویژه‌ای هستند.
وی با بیان اینکه درمان این بیماران به عهده متخصصان مغز و اعصاب است، افزود: این دسته از بیماری‌ها جزء بیماری‌های متنوعی است که علایم گسترده‌ای دارد و با شیوع قابل ملاحظه‌ای، طیف وسیعی از گروه‌های سنی را در بر می‌گیرد.
وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی یک درمانگاه در بیمارستان در زمینه اختلالات حرکتی تصریح کرد: خوشبختانه این درمانگاه در بیمارستان الزهرا و کاشانی اصفهان راه‌اندازی شده است و ثبت اطلاعات بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی، تشکیل پرونده برای آنها و پیگیری بیماری به صورت علمی از جمله خدماتی است که در این درمانگاه‌ها انجام می‌شود.
نجفی با اشاره به اینکه اختلالات حرکتی انواع فراوانی دارد، تصریح کرد: دو دسته از انواع اختلالات عبارت است از پر حرکتی و کم حرکتی که در نوع پر حرکتی شاهد لرزش در بیماران هستیم و شاخص‌ترین اختلال کم حرکتی، بیماری پارکینسون است که در میانسالی آغاز و سیر پیش رونده‌ای دارد و منجر به ناتوانی حرکتی بیماران می‌شود.
وی به اهداف راه‌اندازی درمانگاه اشاره کرد و ادامه داد: ارایه خدمات درمانی به روز، پیگیری و تهیه داروها و تزریق‌هایی که در بیماران صورت می‌گیرد مانند تزریق سم بتولیسم از جمله اهداف است.
وی هزینه های درمانی این دسته بیماران را بالا دانست و ادامه داد: با ثبت نام در این درمانگاه بیماران مشمول طرح تعرفه نظام سلامت می‌شوند و تزریق سم بتولیسم با حداقل هزینه، برای آنها انجام می‌شود.
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه یکی از خدمات نوین درمانی برای بیماران تعبیه محرک‌های عمقی مغز است، تصریح کرد: در آینده چشم اندازمان این است که تعبیه محرک‌های عمقی مغز یا DBS را با یک تیم تخصصی در درمانگاه راه‌اندازی کنیم.
وی با بیان اینکه توانبخشی بیماران پارکینسون از اهمیت بسیاری برخوردار است، اضافه کرد: انجام تست‌های آزمایشگاهی، وجود کارشناسان تغذیه، روانشناس، روانپزشکان و پزشکان بیماری‌های داخلی در جهت رفع مشکلات روحی و روانی بیماران مبتلا به پارکینسون مفید است.
مدیر گروه داخلی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه به همان اندازه که بیماری ام اس در جوانان ناتوان کننده است پارکینسون نیز در میانسالان ناتوان کننده است، گفت: این دسته از بیماران به لحاظ قدرت بدنی در وضعیت مناسبی به سر می‌برند، اما به علت سفتی عضلات نمی‌توانند کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهند.
نجفی با بیان اینکه افراد مبتلا به پارکینسون در انجام حرکات وابسته هستند، افزود: در بیمار هیچ فلجی مشاهده نمی‌شود و علایم آنها با بیماران سکته‌ای متفاوت است، اما در انجام کارهای روزمره مانند حمام رفتن، غذا خوردن یا شانه کردن سر و به طور کلی کارهای اولیه ناتوان هستند به نوعی که کیفیت زندگی آنها پایین می‌آید.
وی با بیان اینکه انجام حرکات توانبخشی و گفتار درمانی برای بیماران مبتلا مفید است، گفت: انجام این دسته اقدامات گامی موثر در بهبود وضعیت بیماران است.
این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه اغلب علت لرزش دست یا اختلال حرکتی در میانسالی را کهولت و پیری می‌دانند، ادامه داد: علت بیشتر این اختلالات ابتلا به بیماری پارکینسون است و شخص بیمار از آن آگاه نیست. اختلالات اشخاص میانسال به معنای از کار افتادگی و کهولت سن نیست، بلکه گاهی ممکن است به بیماری پارکینسون مبتلا شده باشد.