سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شفابخش و سلامتی

ویتامینهایی برای قد بلند شدن جدید

    نظر

ویتامین‌هایی برای قد بلند شدن  جدید

رشد یک پروسه پیچیده و تحت تاثیر توان ژنتیک، عملکرد سیستم غدد اندوکرین، وضعیت تغذیه ای، سطح فعالیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری های مزمن است.
 
رشد یک پروسه پیچیده و تحت تاثیر توان ژنتیک، عملکرد سیستم غدد اندوکرین، وضعیت تغذیه ای، سطح فعالیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری های مزمن است. اختلال در هر یک از این موارد می تواند، باعث نقص رشد و کوتاهی قد شود. استفاده منظم از چارت رشد و ثبت سریال قد از دوران شیرخوارگی کلید تشخیص رشد غیرطبیعی و شروع اقدامات پیشگیرانه و درمانی است.
 
کوتاهی قد در اکثر موارد ناشی از عوامل فیزیولوژیک مانند علل سرشتی یا فامیلیال (ژنتیک) است، اما ممکن است به دنبال بیماری های مهم و قابل درمان (علل پاتولوژیک) نیز رخ دهد. علل پاتولوژیک کوتاهی قد شامل بیماری های مزمن گوارشی یا کلیوی، ریکتز، دیسپلاری استخوانی، اختلالات کروموزومی، بیماری های مختلف نظیر سوءتغذیه و بیماری های ریوی، خونی و مشکلات روحی- روانی است.
 
علت دیگر کوتاهی قد مربوط به اختلالات هورمونی می باشد. با توجه به این که تغییرات رشد و افزایش قد می تواند، شاخص حساسی از سلامت عمومی تلقی شود، بررسی دقیق الگوی رشد به ویژه در دوران کودکی ضروری است. بلندقد شدن به عوامل متعددی بستگی دارد. قد افراد نتیجه ای از تداخل عوامل داخلی و محیطی در طول دوران رشد است.
 
عوامل داخلی تعیین کننده قد، فاکتورهای ژنتیکی است که فرد از والدینش دریافت می کند و قابل تغییر نیست، عوامل محیطی تاثیرگذار نیز عبارتند از: تغذیه، آب و هوا، اقلیم و بیماری ها و... مثلا شواهد موجود نشان می دهد نزدیکی یا دوری به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است.
 
اگر چه نمی توان عوامل محیطی و ژنتیکی را به راحتی جدا کرد ولی با بررسی ملل مختلف، نژادها و سرزمین های گوناگون این نتیجه به دست آمده که عوامل محیطی مانند تغذیه و رژیم غذایی مناسب و سالم بسیار مهم اند. از نظر ژنتیکی پس از اتمام دوران بلوغ افزایش قد متوقف می شود. در این نقطه، فعل و انفعالات پیچیده ژن ها، مواد مغذی و هورمون ها به اوج خود می رسد.
 
هدف نهایی رشد رسیدن به نقطه تولید مثل و انتقال وراثت به نسل های بعد می باشد که در اینجا رشد قدی هم به اوجه خود می رسد. تغذیه مناسب بیشترین اثر را در مراحل رشد دارد. دوران بلوغ آخرین فرصت برای افزایش قد است. علاوه بر هورمون رشد که از هیپوفیز ترشح شده و مسئول افزایش قد است، ترشح بعضی هورمون ها نیز در رشد قد تاثیر دارد به عنوان مثال هورمون های جنسی زنانه و مردانه در مقدار بالا باعث تکمیل زودهنگام رشد استخوانی و غضروف ها شده و عملکرد هیپوفیز را مهار می کند، همچنین کم کاری تیروئید می تواند باعث اتصال زودهنگام غضروف های مفصلی و توقف رشد شود.
 
رشد قدی با سلامت استخوان و رشد استخوانی همسو می باشد. بسیاری از مکمل ها و مواد مغذی و هورمون ها ضروری برای این منظور به صورت طبیعی و صنعتی وجود دارند که در پروسه رشد استخوان و افزایش قد موثر هستند.
 
ویتامین های موثر بر جلوگیری از کوتاهی قد

 
1- کلسیم

 
کلسیم برای رشد و افزایش تراکم استخوان ها ضروری است چون ماده معدنی اصلی استخوانی می باشد. در دوران کودکی و نوجوانی استخوان ها در حال رشد هستند، حتی پس از توقف رشد، هنوز استخوان سازی بازی السا ادامه دارد اما باعث رشد طولی استخوان و افزایش قد نمی شود. کلسیم در محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و... تخم مرغ، گیاهان برگ سبز تیره مانند اسفناج، ماهی ساردین، مغزجات یافت می شود. بعضی غذاها مهارکننده جذب کلسیم اند و بر روی رشد اثر منفی دارند. این غذاها شامل نوشیدنی های حاوی کربوهیدارت ها، نمک، چربی، شکر و قهوه می باشند. 
 
2- منیزیم

 
مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانی می گردد. منیزیم محرک غده تیروئید برای ترشح هورمون کلسیتونین است، این هورمون میزان کلسیم در خون و فعالیت سلول های استخوان ها را تنظیم می کند. با افزایش منیزیم و کلسیم در خون ساخت و رشد طولی استخوان ها افزایش پیدا می کند. رژیم های غذایی حاوی منیزیم و مکمل های حاوی آن باعث افزایش دانسیته استخوانی و تحریک رشد قدی می شود.
 
3- ویتامین های گروه B+

 
از بین ویتامین های گروه B ویتامین B1 و B2 در رشد قد و جلوگیری از کوتاهی قد نسبت به بقیه موثرتر هستند.
 
4- روی

 
عنصر روی با تاثیر بر ترشح برخی هورمون ها از غدد جنسی و تاثیر مثبت بر غده تیروئید و ترشح کلسیتونین و همچنین با تاثیر بر افزایش تولید ویتامین D و در نتیجه جذب کلسیم در رشد استخوانی و افزایش قد موثر است. از طرفی روی با تاثیر بر فعالیت هورمون سوماتومدین که توسط هورمون رشد ترشح آن تحریک می شود، باعث ایجاد بافت غضروفی و استخوان شده و عامل موثری بر رشد بدن و رشد اسکلت استخوانی است. بنابراین کمبود آن باعث مشکلات حاد از جمله کوتاهی قد خواهدشد.
 
5- ویتامین D

 

حداکثر تاثیرگذاری آن بر سلامت استخوان و بافت های همبند موثر بر افزایش قد و جلوگیری از کوتاهی قد در استفاده همزمان با کلسیم است. ویتامین D با افزایش جذب کلسیم و نشست آن در استخوان باعث تحریک رشد اسکلت استخوانی و بلندتر شدن قد می گردد.
 
6- ویتامین C

 
یکی از ویتامین های اساسی برای رشد و نیز افزایش قد و رشد اسکلتی ویتامین C است. این ویتامین باعث افزایش ساخت بافت همبند و تاندون ها و سایر اجزای بافت اسکلتی شده و استحکام بیشتر آن را موجب می شود. منبع این ویتامین میوه های تازه از جمله مرکبات، زردآلو، توت فرنگی، انبه، سیب، موز، گوجه فرنگی و سبزیجات می باشد.
 
7- ویتامین K

 
این ویتامین به بدن کمک می کند که یک پروتئین استخوان کاملا کاربردی به نام استئوکلسین را بسازد. استئوکلسین با کمک این ویتامین و با اتصال مناسب املاح کلسیم و فسفر در استخوان موجب تقویت و استحکام بافت اسکلتی شده و با افزایش تراکم توده استخوان رشد استخوان ها را موجب می شود.
 
8- فسفر

 
ساختار اصلی استخوان ها از کلسیم و فسفر است و قسمت اعظم استخوان ها را فسفات (از مشتقات فسفر است) تشکیل می دهد. فسفر بیشتر در منابع غذایی حاوی پروتئین از قبیل انواع گوشت سفید مانند مرغ و ماهی، بازی اندروید تخم مرغ و در لبنیات و برخی از حبوبات یافت می شود که در کنار کلسیم ساختار محکم استخوان ها را شکل می دهد و تعادل مناسب میان دریافت کلسیم و فسفر می تواند باعث رشد قدی مناسب شود. 
 
9- سایر املاح و ویتامین ها

 

بسیاری از املاح و ویتامین ها با تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر ساخت بافت های همبند و ماتریکس استخوانی باعث افزایش نشست کلسیم و سایر املاح دیگر در استخوان شده و فعالیت سلول های سازنده بافت استخوانی را افزایش می دهند که از این رهگذر باعث افزایش رشد طولی استخوان ها و افزایش قد می شوند.
 
از این املاح می توان روی، مس، منگنز، سلیکون، استرانسیوم، فلوراید را نام برد. حتی املاحی مانند ید (به طور مستقیم تاثیری بر متابولیسم کلسیم نمی گذارد اما برای تولید هورمون های T4،T3 که توسط غده تیروئید ترشح می شوند نیاز است. کم کاری و پرکاری غده تیروئدی هر دو در گردش املاح استخوانی موثر هستند) هم در افزایش قد به طور غیرمستقیم موثر هستند. سایر ویتامین ها و پیش سازهای آنها مانند ویتامین A و بتاکاروتن هم در سلامت استخوان و غضروف ها موثر هستند.
 
10- درشت مغذی ها

 
علاوه بر املاح و ویتامین ها، درشت مغذی ها هم بر رشد قدی و سلامت بافت های بدن از جمله بافت اسکلتی تاثیر بسزایی دارند. غذاهای حاوی پروتئین از طریق تحریک آزادسازی هورمون رشد در سلامتی و افزایش قد موثرند. البته علاوه بر پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها نیز برای آزادشدن هورمون رشد مورد نیاز می باشند.
 
پروتئین ها منبع خوبی برای آمینواسیدها هستند که برای تولید هورمون رشد لازم است. غذاهای حاوی پروتئین بالا شامل گوشت کم چربی، مرغ، ماهی، شیر، شیرسویا، پنیر، تخم مرغ، لوبیا سبز، لوبیای سویا، تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام زمینی، حبوبات، جو دوسر می باشند.
 
استفاده از چربی متعادل در رژیم غذایی به رشد کمک می کند. رژیم های غذایی با چربی بالا باعث کاهش دریافت پروتئین شده و اثر آن را بر آزادسازی هورمون رشد کم می کند و از طرفی اینگونه رژیم ها باعث افزایش دفع کلسیم و املاح از طریق دستگاه گوارش می شود.
 
11- آرژنین

 
آرژنین یکی از اسیدآمینه های مهم برای تحریک آزادسازی هورمون رشد در بدن می شود. این اسیدآمینه هم به صورت طبیعی در غذا وجود دارد و هم به صورت صنعتی برای مقاصد مختلف از جمله رشد قدی ساخته شده است (ال- آرژنین). معمولا این اسید آمینه در افراد با رژیم غذایی مناسب و سالم به طور طبیعی تامین می گردد و نیازی به خوردن آن به صورت مکمل نیست. اما در کودکان دچار کوتاهی قد مکمل های آن ممکن است با تحریک بیشتر هورمون رشد باعث رفع این مشکل شوند.
 
12- هورمون رشد

 
درمان با آن اغلب بدون عارضه است ولی ممکن است موجب افزایش فشار داخل مغزی، التهاب لوزالمعده، تنگی کانال عصب در مچ دست، کاهش قند خون و کومای دیابتی، عمل تحمل گلوکز و افزایش قند خون و دیابت ملیتوس، عملکرد ناکافی تیروئید، آکرومگالی (رشد بیش از اندازه استخوان ها و بافت همبند که منجر به تغییراتی در چهره مانند بیرون زدگی استخوان فک و پیشانی می شود)، بزرگ شدن قلب و آسیب قلبی (به صورت احتمالی و غیرقابل برگشت)، افزایش فشار خون، ضخیم شدن پوست، رشد غیرطبیعی مو، آسیب کبدی، ناتوانی جنسی در بزرگسالی، آرتریت و التهاب مفاصل شود.
 
خواب منظم و کافی و نیز ورزش در ترشح هورمون رشد به صورت طبیعی تاثیرگذار هستند زیرا حدود 50 درصد ترشح هورمون رشد در هنگام خواب عمیق است و در حین ورزش ترشح هورمون رشد بیشتر می شود.
 
در پایان توجه به این نکته مهم است که تمام موارد کوتاهی قد غیرطبیعی نیستند و تاثیر ژنتیک افراد را نباید نادیده گرفت. در رابطه با کوتاهی قد ناشی از تغذیه نادرست و کمبود ریزمغذی ها، می توان با تغذیه درست و رژیم غذایی تامین کننده نیازهای بدن این مشکل را تا حدودی مرتفع ساخت.
 
در موارد کوتاه قدی ناشی از وجود بیماری های مزمن و سایر علل هورمونی رفع مشکل زمینه ای و درمان بیماری ها اولویت نخست را دارد. روش های جراحی و کشیدن استخوان و استفاده از پروتزهای استخوانی به دلیل عوارض زیاد و درصد پایین موفقیت معمولا توصیه نمی شوند. درمان کوتاه قدی همواره باید به گونه ای باشد که سلامت عمومی افراد را دچار مخاطره نکند.

برچسب ها: قد بلندی ، ویتامین ، رشد قد


برای خوش فرم شدن عضلات گوجه فرنگی بخورید جدید

    نظر

برای خوش فرم شدن عضلات گوجه فرنگی بخورید جدید

 

برای خوش فرم شدن عضلات گوجه فرنگی بخوریدپروتئین‌های موجود در گوجه فرنگی به بدن کمک می‌کند تا از تهلیل ماهیچه‌ها جلوگیری کند و باعث بازسازی و خوش‌ فرم شدن برخی عضلات شود.
 
با افزایش سن تغییرات بسیاری در ظاهر و اندام افراد ظاهر می‌شود که در بیشتر موارد ناخوشایند است. تهلیل و ضعف عضلات و افتادگی ماهیچه‌ها می‌تواند بسیار غم‌انگیز باشد و اعتماد به نفس افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از افراد بر این باورند که چنین اتفاق‌هایی در بدن با افزایش سن غیرقابل انکار و امنتاع است و خواه و ناخواه اتفاق می افتد. در صورتی که با آگاهی از خواص برخی ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌توان هوشمندانه این مشکل را مهار کرد.

محافظت از بدن و زیبایی آن می‌تواند کیفیت زندگی و حس رضایت را افزایش دهد. محققان سال‌های سال بر این مورد تحقیق کردند تا بتوانند راهی برای پیشگیری یا مهار تضعیف و تهلیل ماهیچه‌ها پیدا کنند. تحقیقات و مطالعات اخیر پروتئین‌هایی در گوجه فرنگی یافته است که می‌تواند دوای این درد باشد.

وجود دو ماده اسید اورسولیک و توماتیدین در گوجه فرنگی می‌تواند به استحکام، قدرت و حفظ ماهیچه‌ها بسیار کمک کند. این دو ماده نیاز ماهیچه‌ها را تامین می‌کنند و عواملی همچون کمبود بازی مواد و بی‌تحرکی آن‌ها را که منجر به تهلیل و تضعیف آن‌ها می‌شود برطرف می‌کنند. این دو ماده موجب تحریک رشد و قدرت سلول‌های ماهیچه‌ها می‌شود. 

علاوه بر این، اسید اورسولیک و توماتیدین از تهلیل رفتن عضلات بر اثر بیماری، جراحت یا افزایش سن جلوگیری می‌کند. تهلیل و تضعیف عضلات موجب کاهش قدرت بدنی افراد می‌شود، آن‌ها بیشتر خسته می‌شوند، بیشتر زمین می‌خورند و شکستگی در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود.

مردان 10 سال زودتر از زنان دچار بیماری قلبی میشوند !؟ جدید

    نظر

مردان 10 سال زودتر از زنان دچار بیماری قلبی می‌شوند !؟ جدید

مردان 10 سال زودتر از زنان دچار بیماری قلبی می‌شوند !؟

 آخرین اخبار

  • این دارو آلزایمر را متوقف می‌کند
  • خطر ابتلا به اضافه‌وزن در نوزاد بدلیل تغذیه ناسالم مادر

یک فوق تخصص قلب و عروق، کم‌تحرکی را یکی از عوامل تپش قلب عنوان کرد و گفت: جنسیت نیز از عوامل خطر غیرمداخله در بروز بیماری‌های قلبی عروقی است به طوری که مردان با اختلافی 10 ساله، زودتر از زنان می‌توانند دچار بیماری قلبی می‌شوند.

به گزارش ویرلن از ایسنا، دکتر حمیدرضا رشیدی نژاد با بیان اینکه باید با فعالیت فیزیکی مناسب، متناوب و مداوم زمینه تپش قلب را در افراد کم کرد، گفت: برحسب اینکه کدام قسمت قلب درگیر شده باشد، نوع بیماری هم متفاوت است. بنابراین آنچه بیشتر گریبانگیر جامعه بزرگسال است و مردم را متاثر می‌کند، بیماری‌های عروقی قلب است که علت اصلی مرگ و میر نیز به شمار می‌روند.

رشیدی‌ نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا بیماری قلبی به یکباره شروع می‌شود، اضافه کرد: اینگونه نیست که به یکباره بیماری قلبی شروع شود، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌هایی که به کمبود اکسیژن قلب مربوط می‌شود و خون رسانی قلب را متاثر و کاهش می‌دهد، روندی است که از سنین کودکی اتفاق می‌افتد و این پروسه تا زمانی که فرد زنده است، ادامه دارد.

وی افزود: در عوامل خطری که فرد به طور ژنتیکی به ارث می‌برد و یا اینکه در فرد وجود دارد، شاید نتوان مداخله‌ای کرد اما یک سری عوامل خطر وجود دارند که قابل مداخله پزشکی هستند. از عواملی که قابل مداخله نیست می توان به سابقه فامیلی و اینکه فرد به صورت ژنتیکی مستعد تنگی عروق و بیماری قلبی و عروق است، اشاره کرد. زمینه ژنتیکی ایجاب می کند که فرد پیگیر بیماری باشد و به این ترتیب عوامل خطری که در بیمار قابل مداخله است را تعدیل کرد.

وی سن بیمار را از دیگر عوامل خطری عنوان کرد که قابل مداخله نیست و افزود: هر چه سن بالاتر رود خطر بیماری قلبی فرد بیشتر می‌شود و این موضوع قابل مداخله نیست.

این فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: جنسیت هم از عوامل خطر غیر مداخله است ومردها با یک اختلاف 10 ساله، زودتر از خانم ها دچار بیماری قلبی می شوند. اما مهم این است در افرادی که مستعد هستند و با افزایش طول عمر خطر بیماری قلبی و عروقی بیشتر می‌شود، چگونه می توانیم خطر بیماری قلبی یا روند بروز آن را کند کنیم.

وی گفت: فشارخون، چربی خون بالا، دیابت، استعمال دخانیات، استرس و کم تحرکی از عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی هستند که با مداخله در آنها می‌توان احتمال بروز بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش داد.

رشیدی نژاد گفت: یکی از عوامل مهمی که باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی می‌شود، فشارخون بالاست؛ فشارخون بالا علاوه بر اینکه باعث سکته‌های مغزی می‌شوند زمینه رسوب چربی را در داخل عروق بیشتر فراهم کرده و در نتیجه باعث تنگی رگ‌ها می‌شوند.استرس, بیمار, بیماری, پزشک, پزشکی, جنسی, عکس  


«پرستاران» پرستار ندارند جدید

    نظر

«پرستاران» پرستار ندارند  جدید

 

 

 

نامگذاری یک روز خاص در تقویم کشور به نام یک صنف اتفاق خوشایندی است که دست کم سالی یک بار هم شده به بهانه آن روز، همگان به یاد فعالان صنف مربوط می‌افتند، هر چند اگر قرار باشد کاری برایشان انجام نشود.
یکی از این روزها در تقویم کشور به نام روز پرستار نامگذاری شده که بهانه آن هم تولد اسوه صبر ما مسلمانان حضرت زینب(س) است، شاید گزافه نباشد اگر بگوییم پرستاران با کوهی از مشکلاتی که دارند باید هم روز تولد الگوی صبوری را به عنوان روز خودشان گرامی بدارند، چون گویی جز صبر چاره‌ای ندارند.
بی‌تردید همه ما گذرمان به مراکز درمانی افتاده و اغلب هم از خدمات پرستاری ناراضی هستیم که این نارضایتی به خدمات پرستاران ربطی ندارد و بیشتر به یک فرهنگ عمومی مربوط است.
فرهنگی که همیشه طلبکاریم، فرهنگی که تصور می‌کنیم پرستاران بی‌کارند، باوری که فکر می‌کنیم باید یک پرستار ویژه و تمام وقت برای بیمار ما که برادر، مادر یا فرزندمان است گمارده شود، البته ما منکر وجود کم کاری یا کم فروشی برخی پرستاران نیستیم، اما شمارشان بسیار کمتر از آن است که بشود حتی رفتارشان را به پرستاران یک بخش تعمیم داد چه رسد به اینکه به یک صنف بدبین باشیم.
خلاصه اینکه امروز هم روز پرستار تقویم ما است و مراسم گوناگونی انجام می‌شود و حرف‌های فراوانی در باب اهمیت پرستاری زده می‌شود، اما ای کاش یک بار هم که شده مسؤولان بنشینند و پرستاران به عنوان سخنران پشت تریبون قرار بگیرند.
از فشردگی کار بگویند، از مشکلات ریز و درشت کاریشان بگویند، از نسبت ظالمانه شمار بیماران به شمار پرستاران بگویند، از چند برابر شدن کارشان پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت و...
از شب بیداری‌های پی در پی برای پر کردن تعداد شیفت بگویند و از فراموشی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که حالا 8 ساله شده است بگویند، آری از دریافت چند ده برابری پزشکان همکارشان بگویند که هر چند در یک کادر درمانی هستند، اما اگر به نسبت خدمات و وظایفی که هر کدامشان برعهده دارند هم قرار باشد پولی پرداخت شود، باز هم چنین ارقامی به دست نخواهد آمد.
آری! باید قبول کنیم که وقتی پرستاری که در حالت استاندارد باید به چند بیمار(5- 4 بیمار) خدمت‌رسانی کند، مجبور است گاهی به سه برابر این تعداد بیمار برسد و حقوقش کمتر از یک نگهبان ساده است باز شاهد پرداخت‌های میلیونی به پزشکانی است که بجز چند دقیقه برای ویزیت بیمار دیگر گذرشان به بخش نمی‌افتد و پرستاری که زخم‌ زبان و ناسزاهای بیمار و همراه بیمار را هم باید بشنود با وجود این همه تناقض و تعارض در نگاه و توجه به قشری که بی‌تردید ستون اصلی نظام درمانی در همه جای دنیا است، چگونه می‌تواند عاشقانه دل به کار بدهد و بی‌هیچ کاستی و برابر خواسته‌های بیماران و همراهانشان خدمت‌رسانی کند.
آری! به نظر می‌رسد «پرستاری » در کشور ما پرستار ندارد و بیماری است که سالی یک بار و در روز پرستار به عیادتش می‌روند و باز تا سال دیگر فراموش می‌شود.


اندر مصایب رژیم گرفتن جدید

    نظر

اندر مصایب رژیم گرفتن  جدید

 

اندر مصایب رژیم گرفتنرژیم‌های لاغری به ویژه طی سال‌های اخیر روند روبه‌رشدی داشته و برخی با مراجعه به پزشکان متخصص و عده‌ای نیز با جستجو در سایت‌های مختلف، یک رژیم را انتخاب می‌کنند تا از شر اضافه وزن و چاقی خلاص شوند. اما خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که یک رژیم غذایی را شروع می‌کنیم، اما در نیمه راه آن را رها می‌کنیم و باز روز از نو، روزی از نو. یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد قادر به ادامه رژیم نشوند، گرسنگی است که در خلال رعایت رژیم به سراغ افراد می‌آید.
 
در فرآیند گرسنگی، معمولا هورمون‌های مختلفی مانند لپتین، گرلین و دیگر هورمون‌ها دخالت می‌کنند تا میزان غذایی را که فرد باید بخورد، براساس وزن بدن او تنظیم کنند و در نتیجه این هورمون‌ها به مغز سیگنال‌هایی ارسال می‌کنند که فرآیندهایی را در پی دارد که گرسنگی جزئی از آن است. ولی با رعایت برخی نکات می‌توان بر این گرسنگی غلبه و رژیم غذایی را تا انتها رعایت کرد.
 
پروتئین بدون چربی بخورید

 
متخصصان تغذیه هنوز روی این موضوع مشکل دارند که کربوهیدرات‌ها زودتر و در کوتاه‌مدت گرسنگی را برطرف می‌کند یا چربی. اما پروتئین جایگزین بهتری برای این دو ماده به شمار می‌رود زیرا پروتئین سریع‌تر عمل می‌کند و گرسنگی را در کوتاه‌مدت برطرف می‌کند، در حالی که در مقایسه با کربوهیدرات و چربی‌ها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا فرد احساس گرسنگی کند.
 
منابع غنی از پروتئین ماهی، جوجه بدون پوست و حتی گوشت قرمز است که کالری بالایی داشته و مانع از گرسنگی زودرس می‌شود.
 
میوه بخورید

 
یکی از جنبه‌های گرسنگی به وضعیت «گلیکوژن» کبد بستگی دارد و وقتی این منبع خالی شود، سیگنالی به مغز مخابره می‌شود که گرسنگی را تشدید می‌کند. با تکمیل مجدد ذخیره گلیکوژن کبد، فرد بیشتر احساس سیری می‌کند.

فروکتوز، به عنوان قند موجود در میوه، نقش مؤثری در تکمیل ذخیره گلیکوژم کبد دارد، بنابراین، افرادی که در رژیم لاغری خود مقدار متعادلی میوه مصرف می‌کنند، کمتر احساس گرسنگی می‌کنند.
 
فیبر بیشتر

 
فیبر به دو شکل به کمتر گرسنه شدن کمک می‌کند. با خوردن فیبرها، معده متسع می‌شود و مغز تصور می‌کند معده پر شده و پیغام سیری به مغز ارسال می‌شود. غذاهای حاوی فیبر و حجم بالا که کالری کمی جذب بدن می‌کنند، باعث موفق‌تر شدن رژیم غذایی می‌شود.

همچنین فیبرها خالی شدن معده را از مواد انباشته، آهسته می‌کنند. ماندن طولانی‌مدت غذا در داخل معده، باعث می‌شود فرد مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کند. بنابراین از خوردن سبزیجات و غلات غفلت نکنید.
 
چربی‌های رژیمی

 
محققان بر این باورند که مصرف روغن‌ها و چربی‌های رژیمی و سالم، خالی شدن معده را به آهستگی انجام می‌دهد و باعث می‌شود فرد دیرتر احساس گرسنگی کند و آنها را بین وعده‌های غذایی سیر نگه می‌دارد.
 
رژیم لاغری منعطف

 
هرگز به دنبال رژیم‌های لاغری سرسختانه و غیرمنعطف نباشید. رژیم‌هایی که در آن، خوردن یک ماده غذایی به طور کامل برای فرد منع شده، بیش از آن‌که بتواند موفق عمل کند، به مرور با شکست مواجه می‌شود زیرا فرد با تصور این‌که نمی‌تواند تا آخر از این ماده غذایی استفاده کند، به مرور انگیزه ادامه رژیم را از دست می‌دهد.

به‌خاطر داشته باشید که رژیم‌هایی را انتخاب کنید که در آن بتوان برخی مواد غذایی را با انواع دیگر جابه‌جا کرد. در واقع، افرادی که تحت رژیم‌های لاغری هستند گاهی باید خارج از رژیم رفتار کرده و غذاهایی خارج از دستور مصرف کنند.
 
تحمل کنید یا چاق بمانید

 
در لاغر شدن یک قانون وجود دارد با این مضمون که: اگر می‌خواهی لاغر شوی، باید کمتر از آن مقدار کالری که می‌سوزانی، دریافت کنی که این خود باعث می‌شود گاهی گرسنه شوید. برخی ادعا می‌کنند که در ابتدای شروع رژیم، خیلی احساس گرسنگی آنها را اذیت نمی‌کند ولی به مرور، این حس آزاردهنده می‌شود و باعث دلزدگی افراد از ادامه رژیم می‌شود.

اگر می‌خواهید موفق باشید، باید برای خود اولویت‌بندی کنید؛ کم شدن وزن و لاغر شدن یا خوردن غذاهای مورد علاقه؟ پس تا حدی پذیرفتن فرآیند گرسنگی در طول رژیم غذایی، به این معناست که چاقی بدن در حال کم شدن است. شاید هیچ یک از این راهکارها نتواند به‌طور کامل احساس گرسنگی را از بین ببرد، ولی می‌تواند در شما احساس منفی گرسنگی و رها کردن رژیم را از بین ببرد.


مهمترین بیماریها و سرطانهای خاص مردان جدید

    نظر

مهم‌ترین بیماری‌ها و سرطان‌های خاص مردان جدید

مهم‌ترین بیماری‌ها و سرطان‌های خاص مردان

 آخرین اخبار

  • این دارو آلزایمر را متوقف می‌کند
  • خطر ابتلا به اضافه‌وزن در نوزاد بدلیل تغذیه ناسالم مادر

شایع ترین بیماری های مردان ایرانی
مسئول برگزاری روزملی سلامت مردان گفت: بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و برخی سرطان های خاص مردان به دلیل تغییر سبک زندگی، کم تحرکی و گرفتارشدن در زندگی شهری دردنیا و ایران از شیوع به نسبت بالایی در میان مردان برخوردار است.
به گزارش روز شنبه ایرنا از انجمن اورولوژی ایران، دکتر فرزین سلیمان زاده افزود:انواع خطراتی که مردان را به واسطه جنسیت،نوع کارهایی که انجام می دهند و شیوع بیشتر برخی از بیماری ها که سلامتی آنها را تهدید می کند بر اهمیت برگزاری’ روز ملی سلامت مردان’ وتوجه دادن مردان به بیماری هایی که درکمین شان است می افزاید.
وی با بیان اینکه بیماری های عفونی مردان نیزدر دنیا و ایران درحال شیوع است، افزود:برای این بیماری ها راه های پیشگیری و درمان های مناسب داریم. بیش از آن که درمان در مورد آنها نقش کنترل کننده داشته باشد آگاهی و اطلاع رسانی در خصوص پیشگیری از آنها بسیار حائز اهمیت است.
جراح و متخصص بیمارهای کلیه و مجاری ادرار همچنین تصریح کرد:آنچه به نظر انجمن ارولوژی ایران امسال به دغدغه مهمی طی سال های اخیر تبدیل شده شیوع بیماری های منتقل شونده از راه جنسی است که باید به دقت مورد نظرقرارگیرد.

***شیوع خزنده بیماری های جنسی درمردان ایرانی
سلیمان زاده ادامه داد: به دلیل شرایط فرهنگی کشور ما، کمتر در خصوص این بیماری ها صحبت می شود.حال آنکه برخی از این بیماری ها در جامعه به طور خزنده وزیرپوستی رو به افزایش است که درصورت عدم توجه وپیشگیری سریع می تواند به عنوان یک بمب ساعتی خطرناک عمل کند.
وی تصریح کرد: به همین دلیل موضوع خاصی که امسال در روز سلامت ملی مردان روی آن تأکیید بیشتری داریم سلامت در حیطه بیماری های منتقله از راه جنسی است؛ تا خانواده ها را از این مهم مطلع کنیم.

**مردان کمتر از زنان به سلامتی شان اهمیت می دهند
این ارولوژیست خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات و بررسی های صورت گرفته مشخص شده که مردان نسبت به زنان به سلامت خود توجه کمتری دارند و این امر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه نیز کم و بیش یکسان است. حتی در کشورهای پیشرفته هم مردان به دلیل ویژگی های اجتماعی و ذهنی در مراقبت از سلامت خود نسبت به خانم ها سهل گیر تر هستند.
وی یادآور شد: بنابراین شیوع برخی از بیماری های مهم مانند سرطان ها؛ دیابت و بیماری هایی که در پی مصرف سیگار و یا سوء مصرف الکل و مواد مخدر و همچنین عادات غذایی نا مناسب ایجاد می شوند نیز در مردان بیشتر از زنان است.
عضو هیئت مدیره انجمن ارولوژی ایران اظهارکرد: امسال تفاهم نامه ای را با انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی نیز به امضاء رساندیم تا ازامکانات و مراکزدرمانی وابسته به این انجمن نیزدرروزملی سلامت مردان به نحو مطلوب و درراستای خدمات رسانی بهتر وگسترده تر به مردان درسراسر کشوربهره مند شویم.ششم اسفند هرسال مصادف با روزملی سلامت مردان درکشوراست.


چه شکلی بخوابیم؟ جدید

    نظر

چه شکلی بخوابیم؟  جدید

وقتی به شکل خوابیدن افراد نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هر یک به گونه متفاوتی می‌خوابند؛ یکی به پشت، یکی به روی شکم، یکی به سمت راست و دیگری به سمت چپ و یکی هم کاملا جمع شده می‌خوابد.
 
همه اینها شاید به ظاهر خیلی ساده به نظر برسند و هیچ اهمیتی نداشته باشد که یک نفر به چه شکلی می‌خوابد، اما محققان به همین سادگی از کنار آن عبور نمی‌کنند. آنها معتقدند که انتخاب نحوه خوابیدن ما، به‌طور مستقیم روی نحوه سلامت ما تأثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند باعث بهبود برخی بیماری‌ها شود و از بروز برخی دیگر از مشکلات جلوگیری کند.
 
خوابیدن به سمت چپ

 
چه شکلی بخوابیم؟افرادی که از سوزش مداوم معده رنج می‌برند معمولا معتقدند که با خوابیدن به سمت چپ، شدت این حالت در آنها کاهش می‌یابد به طوری که حدود 20 درصد انگلیسی‌ها اعلام کرده‌اند که وقتی به سمت چپ می‌خوابند کمتر دچار سوزش معده می‌شوند. علائم سوزش معده معمولا شب‌ها تشدید می‌شود. محققان تاکنون علت خاصی برای آن نیافته‌اند ولی بر این باورند که وقتی فرد به سمت چپ دراز می‌کشد، اندام‌های داخلی در یک راستا قرار می‌گیرند که همین حالت به طور قابل توجهی به کاهش ترشح اسید معده به داخل مری کمک می‌کند. اسید معده علت اصلی سوزش معده به شمار می‌رود.
 
اما از سوی دیگر، محققان ترکیه‌ای در مطالعات خود دریافته‌اند 40.9 درصد افرادی که به سمت چپ می‌خوابند همیشه از دیدن کابوس و خواب‌های آشفته شکایت دارند و این در حالی است که دیدن کابوس در افرادی که به سمت راست می‌خوابند تنها 14.6 درصد است.
 
به پشت خوابیدن

 
چه شکلی بخوابیم؟خوابیدن به پشت، با قرار دادن ستون مهره‌ در یک ردیف، باعث کاهش کمردرد می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که کمردرد دارند، بهتر است در حالتی به پشت بخوابند که یک بالشت هم به عنوان حمایت زیر سر و زانو قرار دهند تا به ردیف قرار گرفتن ستون مهره کمک کند و از این طریق، کمردرد را کاهش دهد.

از سوی دیگر، خوابیدن به پشت از جنبه زیبایی صورت نیز اهمیت دارد به طوری که با توجه به جاذبه‌ای که از سوی زمین به پوست صورت وارد می‌شود، مانع از ایجاد چین و چروک روی صورت می‌شود. با خوابیدن به روی شکم، صورت ساعت‌ها روی بالش قرار می‌گیرد و با توجه به تعریقی که روی ناحیه ایجاد می‌شود، منافذ پوست صورت را مسدود می‌کند.
 
برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خوابیدن به پشت احتمال خروپف و بروز وقفه تنفسی در خواب را افزایش می‌دهد.
 
وقفه تنفسی به دنبال شل شدن ماهیچه‌های راه‌های هوایی ایجاد می‌شود که نتیجه آن، خروپف کردن با صدای بلند و قطع تنفس به مدت ده ثانیه یا بیشتر حین خواب است و می‌تواند مشکلاتی از جمله احساس خواب‌آلودگی تا بالا رفتن فشارخون، دیابت و افسردگی ایجاد کند. به پشت خوابیدن این حالت را تشدید می‌کند زیرا جاذبه، زبان را به پشت گلو می‌کشد و راه‌ هوایی باریک می‌شود. همچنین، این شکل خوابیدن ساییدگی دندان‌ها و به نوعی دندان قروچه را تشدید می‌کند.
 
مدل جنینی

 
چه شکلی بخوابیم؟خوابیدن به شکل جنینی به صورتی که پاها داخل شکم جمع شده باشد، می‌تواند استرس را کاهش دهد و به نوعی، افراد ناخودآگاه به خوابیدن به این شکل به دنبال آرامش دوران کودکی خود هستند. خمیده خوابیدن انعطاف لازم را به ستون مهره‌ها می‌دهد تا در صورت غلت زدن در طول شب، بدن راحت‌تر جابه‌جا شود.
 
البته خم شدن زیاد بدن به داخل شکم ممکن است تنفس را دشوار کند. متخصصان خواب بر این باورند افرادی که به شکل جنینی می‌خوابند، افراد وظیفه‌شناسی هستند و به‌طور ناخواسته از آرامش دوران کودکی کمک می‌گیرند تا استرس و نگرانی‌های شبانه را کاهش دهند. اغلب کسانی که شب‌ها را به این شکل می‌خوابند اعلام می‌کنند که صبح‌ها شاداب‌تر از رختخواب خارج می‌شوند و آمادگی بیشتری برای شروع روز جدید دارند.
 
اما از سوی دیگر، اگر از کمردرد رنج می‌برید، خوابیدن به شکل جنینی می‌تواند روی مفاصل ‌پایین جمجمه فشار وارد کرده و درد را تشدید کند. البته برای جلوگیری از بروز درد گردن و شانه‌ها، زیر سرتان بالشت بگذارید تا از گردن و ستون مهره‌ها حمایت کند و آنها را در یک راستا قرار دهد و بهترین حالت قرار گرفتن بالشت به‌گونه‌ای است که فاصله بین گوش و گردن را پر کند. سر باید در راستای ستون مهره و شانه‌ها قرار گیرد. اگر از کمردرد رنج می‌برید، قرار دادن یک بالشت بین زانوها هنگام خواب می‌تواند درد را کاهش دهد.
 
خوابیدن به شانه راست

 
چه شکلی بخوابیم؟این حالت خوابیدن، فشارخون بالا را کاهش می‌دهد و فضای بیشتری برای فعالیت قلب در داخل قفسه سینه باز می‌کند و از این طریق می‌تواند فشارخون را پایین بیاورد و ضربان قلب نیز کم می‌شود؛ هر دوی این موارد برای بیماران قلبی مفید است.

خوابیدن به سمت راست یا چپ همچنین پاکسازی مغز، طناب نخاعی و سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد که از این طریق می‌تواند احتمال بروز آلزایمر و دیگر بیماری‌های عصبی را کاهش دهد.
 
برخی محققان نیوزیلندی معتقدند که خوابیدن به سمت راست برای زنان باردار احتمال تولد نوزادان مرده را افزایش می‌دهد.
 
به گفته آنها، محدود شدن جریان خونی که به جنین می‌رسد، یکی از دلایل آن به شمار می‌رود.
 
خوابیدن به روی شکم

 
چه شکلی بخوابیم؟افرادی که به شکم می‌خوابند بیشتر خواب‌های مهیج و عجیب و غریب می‌بینند ولی در این حالت، تنفس کمی دشوار است. محققان بر این باورند که خوابیدن به شکم به طوری که دست‌ها کنار بدن دراز باشند، اندام‌های داخلی را در بهترین حالت برای کمک به سیستم هاضمه بویژه بعد از صرف یک وعده سنگین، قرار می‌دهد.
 
با این اوصاف، این حالت خوابیدن، نامناسب‌ترین شکل از نقطه نظر ماهیچه‌ای اسکلتی بدن است به طوری که برای راحت نفس کشیدن بهتر است سر به یکی از جهات خم باشد.

از سوی دیگر، این مدل خوابیدن همچنین کشیدگی و گرفتگی ماهیچه‌ها و اعصاب گردن را به‌دنبال دارد که در نهایت به سردرد، سفتی ماهیچه گردن و گرفتگی شانه‌ها منجر شده و در برخی موارد، این درد تا بازوها کشیده می‌شود.


تا عید زیباتر شوید جدید

    نظر

تا عید زیباتر شوید  جدید

 

تا عید زیبا شویدکم‌کم داریم به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و خیلی‌هایمان دوست داریم که علاوه بر پاکسازی خانه و زندگی، یک پاکسازی اساسی هم روی پوست‌مان صورت دهیم تا در دید و بازدیدهای عید، شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر برسیم.

به چند راهکار ساده اما کاربردی برای افزایش شادابی پوست اشاره می‌کنیم که بد نیست حداقل 30 روز این روش‌ها را به کار ببندید.

شوینده مناسب پوست‌تان انتخاب کنید


اولین قدم برای حفظ سلامت و طراوت پوست، شستن روزانه صورت با شوینده مخصوص جنسِ پوست‌مان است. اگر پوست حساسی دارید، از شوینده‌های ملایم فاقد ترکیبات صابونی (soap free) استفاده کنید. اگر پوست‌تان خشک است، صورت خود را با صابون‌های حاوی مواد نرم‌کننده بشویید و اگر پوست چربی دارید، صابون‌های آنتی‌باکتریال فاقد مواد کِرمی را انتخاب کنید.

اگر پوست‌تان دارای ناحیه تی‌زون (T-zone) است، یعنی پیشانی و بینی و چانه‌تان چرب و بقیه صورت‌تان خشک است هم استفاده از شوینده‌های فاقد ترکیبات صابونی می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد. حواس‌تان باشد که در صورت تمیز کردن پوست با دستمال‌های مخصوص پاک کردن آرایش، حتما پس از اتمام کار، صورت خود را با آب ولرم هم بشویید تا بقایای ترکیبات موجود در دستمال از روی صورت‌تان پاک شود.

برای اطمینان از پاک شدن پوست از انواع آلودگی‌های محیطی یا بقایای محصولات آرایشی، حتما حداقل 20 ثانیه کف حاصل از شوینده را روی تمام سطح پوست صورت خود ماساژ دهید.
 
با آرایش به رختخواب نروید


یکی از رایج‌ترین خطاهای پوستی که باعث ایجاد لک، آکنه‌ و جوش‌های زیرپوستی در صورت خانم‌ها می‌شود، خوابیدن با صورت آرایش‌کرده و نشسته است. باقی ماندن مواد آرایشی روی پوست که با آلاینده‌های محیطی هم ترکیب شده‌اند، باعث بسته شدن روزنه‌های تنفسی پوستی و افزایش احتمال ابتلا به جوش و لک روی صورت می‌شود. از این رو، بهتر است که تنها 5 دقیقه قبل از خواب را به پاکسازی پوست‌تان از انواع محصولات آرایشی اختصاص بدهید.
 
کِرم قبل از خواب را فراموش نکنید


قبل از خوابیدن و بعد از شستن پوست‌تان، مواد سطحی لازم برای حفظ شادابی و زیبایی پوست را به صورت، پاها و دستان خود برسانید. اگر پوست‌تان چرب است، آن را با کرم‌های مرطوب‌کننده بر پایه آب و فاقد چربی ماساژ دهید و اگر پوست خشکی دارید، آن را با کرم‌های نرم‌کننده حاوی مواد روغنی بپوشانید.

افراد مبتلا به پوست خشک و تمام افراد بالای 30 سال، استفاده از کرم دور چشم را فراموش نکنند. ضمن اینکه پوشاندن پوست حساس لب‌ها با یک لایه نازک از مرطوب‌کننده‌ها یا نرم‌کنندهای مخصوص لب هم می‌تواند برای پیشگیری از چروک شدن و ترک خوردن پوست لب‌ها بسیار موثر و مفید باشد.
 
ریزمغذی‌های مورد نیاز پوست را به بدنتان برسانید


هر چند که تمام ویتامین‌ها و املاح برای بدن ضروری هستند، اما بعضی از آنها می‌توانند در حفظ سلامت، زیبایی و شادابی پوست موثرتر باشند. اسیدهای چرب امگا3، ویتامین C، ویتامین E و روی، جزو همین ریزمغذی‌ها هستند. از این رو توصیه می‌شود که از امروز، حداقل 3 واحد (هر واحد برابر با 60 گرم) میوه و 2 واحد سبزی یا صیفی بخورید.

روزی 5 تا 10 عدد مغز خام را در برنامه غذایی خود داشته باشید و سعی کنید حداقل هفته‌ای 600 گرم گوشت انواع ماهی‌های چرب یا 7 تا 14 عدد گردو (روزی 1 تا 2 عدد) یا 7 تا 14 قاشق غذاخوری روغن زیتون (روزی 1 تا 2 قاشق غذاخوری) مصرف کنید.
 
آب کافی بنوشید


کم‌آب شدن بدن، یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی و چروکیدگی پوست است. زمانی که ما آب کافی در طول روز می‌نوشیم، خون‌رسانی به تمام قسمت‌های بدن از جمله پوست صورت هم با سرعت و شدت مناسب‌تری صورت می‌گیرد و جلوی کدر و چروک شدن پوست‌مان هم گرفته می‌شود. برای اینکه بتوانید آب کافی در طول روز به بدن خود برسانید، بهتر است که در ساعات بیداری، هر 2 ساعت یکبار یک لیوان آب بنوشید.
 
دور تمام دخانیات را خط بکشید


اگر می‌خواهید پوست درخشانی داشته باشید، باید علاوه بر ترک سیگار و قلیان، در معرض دود آنها هم قرار نگیرید. ترکیبات سمی و سرطان‌زای موجود در سیگار و قلیان با کاهش اکسیژن‌رسانی به سطح پوست باعث کدر و چروک شدن پوست دست و صورت می‌شوند. اگر از همین امروز تصمیم به ترک سیگار و قلیان گرفتید، استفاد از کرم‌های مرطوب‌کننده و یک عدد سیب و پرتقال در روز برای بازسازی پوست خود را فراموش نکنید.
 
خواب کافی داشته باشید

یکی از رموز داشتن پوستی زیبا و شاداب، برخورداری از خواب کافی در طول شبانه‌روز است زیرا کم‌خوابی و پرخوابی، به سرعت تاثیر خود را روی پوست نشان می‌دهند. پرخوابی باعث پف کردن پوست پلک و گونه‌ها می‌شود و کم‌خوابی هم تیرگی و چروک زیر چشم را به دنبال دارد.
 
پوست اطراف چشم‌ها را نادیده نگیرید


اگر می‌خواهید جوان‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید، پوست اطراف چشم‌ها را فراموش نکنید. یعنی علاوه بر کرم‌های دور چشم، روزی 2 مرتبه 2 حلقه خیار یا سیب‌زمینی خام روی چشم‌های بسته خود بگذارید تا جلوی پف کردن و تیره شدن پلک‌تان را بگیرید.
 
ورزش کنید


ورزش کردن باعث افزایش خون‌رسانی به پوست و شاداب‌تر شدن آن می‌شود. برای اینکه بتوانید طراوت و شادابی پوست خود را دوباره به دست بیاورید، حداقل روزی 20 دقیقه پیاده‌روی با سرعت متوسط انجام دهید.


8 خوراکی بی نظیر در بهبود کیفیت خواب جدید

    نظر

8 خوراکی بی نظیر در بهبود کیفیت خواب  جدید

 

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: اگر از اختلالات خواب رنج می برید و در آرزوی یک شب خواب آرام هستید باید از این به بعد روی انواع مغزها و دانه ها حساب ویژه ای باز کنید!

 

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ خواب ارتباط مستقیمی با سلامت بدن دارد زیرا در بسیاری از عملکردهای بدن مؤثر است اما بسیاری از افراد چندان توجهی به این نکته ندارند.

 زمانی که فردی به خوبی نمی خوابد یا به دلایل مکرر از خواب بیدار می شود، عوارض جانبی این اختلالات به تدریج از لحاظ جسمی و روحی نمایان می گردد. از همین رو لازم است ساعات منظم خواب رعایت شده و با رعایت عادات صحیح کیفیت خواب بهبود یابد.

در این باره تغذیه نقش مهمی دارد و خوراکی هایی که ترشح ملاتونین را تحریک می کنند انتخاب عالی برای خواب مطلوب هستند و مانع از مشکلات رایج خواب می شوند. این هورمون بسیاری از ریتم های شبانه روز بدن که مسئول آمادگی برای انجام فعالیت های مختلف مانند خواب است را تنظیم می کند. مشکل اینجاست که با افزایش سن، ترشح طبیعی این هورمون به دلایلی از جمله استرس، پیری، تغذیه نادرست و ... کاهش می یابد. اما خوشبختانه بعضی از خوراکی ها می توانند در این زمینه تاثیر مثبتی داشته باشند که گنجاندن آنها در برنامه غذایی قطعا به خواب مطلوب کمک می کند.

آناناس

تریپتوفان موجود در آناناس به بدن کمک می کند تا مقدار بیشتری هورمون سروتونین ترشح کند که این ناقل عصبی مسئول انتقال پیام های عصبی به نورون هاست. گرچه این هورمون اساسا موجب احساس سرحالی و خوش اخلاقی می شود اما کاهش سطح آن اختلالاتی در ترشح ملاتونین و آرامش بدن ایجاد می کند.

به علاوه، آناناس حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرها و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که فواید بسیاری برای سلامتی طی فرایند هضم و مقابله با رادیکال های آزاد دارد.

موز

موز یک آرام بخش طبیعی برای مغز است و به شل شدن عضلات پس از یک روز تلاش و فعالیت کمک می کند. مقدار بالای تریپتوفان آن نیز در ترشح ملاتونین و خواب مطلوب و نیروبخش مؤثر است.  می توان موز را به تنهایی یا همراه با  انواع آبمیوه ها در برنامه روزانه گنجاند.

جو دوسر

یکی از کامل ترین غلات را باید جو دوسر دانست که برای بهبود کیفیت خواب بسیار عالی است. گرچه شاید مصرف آن به تنهایی چندان هضم راحتی نداشته باشد اما به کنترل اضطراب کمک کرده و عملکرد سیستم عصبی برای احساس آرامش بدن در زمان خواب را تسهیل می کند. مصرف آن به عنوان صبحانه و همچنین شام سبک توصیه می شود.

مارچوبه

مارچوبه سرشار از اسید فولیک و ویتامین C است که برای جذب مناسب تریپتوفان ضروری خواهد بود. مصرف آن در شب مانع از تجمع چربی ها در بدن می شود و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد.

خشکبار

گردو و دیگر میوه های خشک هم خانواده آن سرشار از ملاتونین هستند که مصرف آنها در شب به خواب مطلوب و راحت کمک می کند. اسیدهای چرب امگا 3 نیز ریز مغذی های ضروری برای سلامت سیستم قلبی عروقی و دیگر عملکردهای مهم بدن هستند. البته مصرف این خوراکی ها باید در حد متعادل باشد زیرا کالری بالایی دارند.

پیاز

پیاز یکی از سالم ترین سبزیجات است که باید در برنامه غذایی باشد زیرا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه ضروری است. پیاز خواص مدر و تصفیه کننده بدن را دارد که دفع مواد زائد را تسهیل کرده و از بروز بیماری های مختلف پیشگیری می کند. در صورت کم خوابی نیز توصیه می شود حتما مصرف گردد زیرا به حفظ آرامش بدن کمک خواهد کرد.

دانه ها

دانه های خشک و بعضی از میوه ها و سبزیجات منبع غنی ملاتونین و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که با تسهیل روند استراحت به تقویت بدن کمک می کنند. بعضی از این دانه ها مانند دانه های کتان و کنجد اسیدهای چرب امگا 3 دارند که تاثیر ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد.

زنجبیل

ریشه زنجبیل در همه جای دنیا شناخته شده است زیرا یک داروی مسکن و ضد التهاب طبیعی است. مصرف دمنوش زنجبیل به تسکین دردها و علائم مرتبط با التهابات بدن کمک می کند. همچنین ادویه ای سرشار از ملاتونین است که در خواب راحت نیز مؤثر خواهد بود.


بهترین رژیم غذایی برای سلامت در کهنسالی جدید

    نظر

بهترین رژیم غذایی برای سلامت در کهنسالی جدید

بهترین رژیم غذایی برای سلامت در کهنسالی

 آخرین اخبار

  • این دارو آلزایمر را متوقف می‌کند
  • خطر ابتلا به اضافه‌وزن در نوزاد بدلیل تغذیه ناسالم مادر

به گزارش ویرلن به نقل از آوای سلامت ؛بیماری های مرتبط با سن ناگریز هستند اما با داشتن سبک زندگی سالم به همراه یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی، می تواند از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرده و یا روند آنها را کندتر کند.

کلسترول بالا یکی از عوارض مرتبط با سن است که دستورالعملهای خاص غذایی برای افراد 45 سال به بالا و جهت جلوگیری از ابتلا به آن پیشنهاد شده است:

مصرف ماهی های چرب: ماهی های چرب مانند قزل آلا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به کاهش التهاب کمک می کنند و همچنین منجر به کاهش سرعت ایجاد پلاک در داخل رگ های خونی و افزایش نسبت چربی خوب به چربی بد می شوند. مصرف منظم این ماهی ها شانس ابتلا به فشار خون بالا، سکته مغزی و نارسایی قلبی را نیز کاهش می دهد. اگر شما در حال حاضر از بیماری های قلبی رنج می برید، توصیه این است که در هفته سه وعده از این ماهی ها مصرف کنید.

آووکادو: آووکادو نیز می تواند سطح کلسترول خون را کاهش داده و منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ناشی از مصرف چربی های ترانس شود.

چای سبز: منجر به کاهش وزن می شود و یک آنتی اکسیدان قوی حاوی پلی فنول است برای کاهش سطح کلسترول بد خون و افزایش سطح کلسترول خوب.

تخم چیا: سرشار از امگا 3 و فیبر است و مصرف منظم آن چربی های دور شکم و چربی دور کمر را کاهش می دهد.

بلغور جو: فیبر محلول در جو منج ربه کاهش سطح کلسترول بد خون می شود. مصرف روزانه یک فنجان بلغور جو به همراه گردو، یک قاشق غذاخوری تخم چیا و یک فنجان زغال اخته راه حل خوبی برای تضمین سلامت قلب است.

مواد مغذی مناسب برای افزایش سطح حافظه و سلامت مغز:

زغال اخته و توت فرنگی: مصرف رژیم غذایی سرشار از این دو خوراکی منجر به جلویگری از کاهش سطح حافظه و تمرکز می شود. این دو ماده خوشمزه سرشار از فولات و فیبر هستند و مصرف آنها همراه با ویتامین ب منجر به جلوگیری از زوال شناختی و زوال عقل می شود.

روغن زیتون: غنی از پلی فنول است که منجر به مبارزه با سرطان و حفظ سلامت قلب می شود ضمن این که روند پیر شدن مغز را نیز به تاخیر می اندازد.

بادمجان: حاوی اسید کلروژنیک است که منجر به مهار رادیکال های آزاد م یشود و یک آنتی اکسیدان قوی به نام آنتوسیانین دارد که منجر به تقویت حافظه کوتاه مدت می شود.

گردو: بهترین منبع چربی های اشباع نشده و حاوی امگا 3 فراوان است که منجر به جلوگیری از خطر ابتلا به آلزایمر می شود.

مواد غذایی موثر برای کنترل دیابت:

لوبیا: کسانی که هر روز به مدت 3 ماه یک فنجان لوبیا مصرف می کنند، سطح قند خون پایین تری نسبت به کسانی دارند که از دیگر منابع فیبر استفاده می کنند. مصرف بالای لوبیا خطر ابتلا به دیابت را 38 درصد کاهش می دهد.

گیلاس: حاوی آنتوسیانین ها، یک نوع آنتی اکسیدان است که سطح قند خون را در افراد دیابتی کنترل می کند. آنتوسیانین تولید انسولین را به میزان 50 درصد کاهش می دهد.

تخم مرغ: این ماده غذایی برای جلوگیری از نوسانات بزرگ در سطح گلوکز و انسولین موثر است.

سبوس گندم فرآوری نشده: برای کسانی که به دنبال از دست دادن وزن هستند، یک منبع غذایی فوق العاده است ضمن این که بنا به اعلام کارشناسان کلینیک مایو منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت می شود و سطح قند خون را کنترل می کند.

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از التهاب:

زردچوبه: یک ایبوپروفن طبیعی است و کورکومین موجود در آن منجر به مهار آنزیم های التهابی و کاهش درد مفاصل و تورم ناشی از آن می شود.

هویج: حاوی ویتامین آ و بتاکاروتن است که مبارز التهاب قوی به شمار می رود. این سبزی همچنین حاوی بتا کریپتوگزانتین است که منجر به دفع کردن شرایط مربوط به التهاب مانند آرتریت می شود.

سبزیجات تیره رنگ: کلم بروکلی و اسفناج و دیگر سبزیجات تیره رنگ به شما برای کاهش دردهای ناشی از التهاب کمک می کند. این سبزیجات حاوی سولفوران است که منجر به مهار آنزیم های مربوط به تخریب مفاصل و التهاب می شود.

مواد غذایی موثر در کنترل فشار خون:

چغندر: سرشار از نیترات است؛ یک ماده شیمیایی طبیعی که باعث کاهش فشار خون و محافظت از قلب می شود.

سیب زمینی شیرین: سرشار از پتاسیم است و اثرات سدیم در افزایش فشار خون را خنثی می کند. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که منجر به ایجاد ثبات در سطح قند خون و جلوگیری از مقاومت به انسولین می شود.

شکلات تیره: سرشار از فلاونوئیدها است که منجر به کاهش سطح فشار خون می شود.

نان گندم کامل: خوردن سه وعده غلات سبوس دار در روز منجر به کاهش سطح فشار خون سیستولیک می شود. نان کامل نیز از جمله این غلات است.